Eet ik wel gezond nu?
Ik heb mijn voeding zelfstandig gelijdelijk aan drastisch veranderd, omdat het goed aanvoelde, en er wat MOEST gebeuren, maar ik ben niet zeker of ik nu wel gezond eet. Ik heb niet veel vertrouwen in de standaard diëtisten omdat ik tot nu toe altijd met stervende honger en buikpijn ben aangekomen.
Mijn normale voeding bestond uit, als ontbijt een kop thee met melk, soms een broodje smiddags. Avondeten was meestal hompen vet vlees met gebakken aardappelen, soms groente, en savonds snaaien als er wat in huis was.
Ik had niet echt eetlust, avondeten was altijd een "moetje" en een uur erna erg honger. Stoelgang was slecht en altijd opgeblazen gevoel.
Nu "eet" ik s ochtends een groene smoothie en smiddags ook , 2 keer een halve liter dus. Smoothies bestaan uit 2/3 rauwe groene bladgroente 1/3 vers fruit en water. Savonds een maaltijd zonder vlees, soms vis/schaaldieren. Geen gebakken aardappelen maar couscous/volkoren groentelasagne/grote groene salade met vis/turks/arabische/mediterrane vegetarische gerechten. Ik gebruik geen vleesvervangers.
Ik gebruik wel parmezaanse kaas/mozzarella en bak in olijfolie.
Als "snack" in het weekend wat noten of groentechips van de notenboer ( geblancheerd en met 1 lepel palmolie gebakken ).
Ik voel me prima, heb weer een normale eetlust, absoluut geen hongergevoel, weer normale stoelgang, niet meer opgeblazen, totaal geen behoefte meer aan suiker/zoetigheid, en aan mijn kleding te merken ben ik aan het afvallen.
Wat vinden jullie?
En volgens mij krijg je B12 tekort wegens geen vlees
"Savonds een maaltijd zonder vlees, soms vis/schaaldieren. Geen gebakken aardappelen maar couscous/volkoren groentelasagne/grote groene salade met vis/turks/arabische/mediterrane vegetarische gerechten. Ik gebruik geen vleesvervangers.
Ik gebruik wel parmezaanse kaas/mozzarella en bak in olijfolie." naar mijn weten zit B12 ook in eieren/melk en vis, wat ik wel weer eet. bedankt voor je reactie Ritsuka
Arugula, broccoli, boerenkool, bloemkool, kool, rapen, snijbiet, paksoi, spruiten, radijsjes zijn groentes die je beter niet teveel rauw kunt eten.
Dat heeft effect op je schildklier: http://www.thehealthyhomeeconomist.com/think-raw-veggies-are-best-think-again/
ik zou mezelf omschrijven als "meer bewuste eter" in mijn smoothies doe ik tot zover alleen een van de volgende groentes, komkommers of spinazie of een krop sla of een krop andijvie, dit wissel ik af elke dag. rauwe spinazie is nooit meer dan 5 ons per week,rauw lijkt het heel wat, maar als die 5 ons spinazie in de pan doet blijft er maar bar weinig van over.
maar vaak haal ik de 5 ons spinazie in een week niet eens omdat het begint te verleppen. het fruit is appels peren bananen meloen, een halve ananas. tot zover dan. ik volg ook geen smoothie recepten waar je veel verschillende soorten ingrediënten voor nodig hebt, of waarvoor je dingen moet bestellen, of wat meer verscholen reclame is voor een bepaald type blender ( a zo'n 600 euro ) mijn schildklier heb ik vorig jaar nog laten nakijken ivm chronische ziekte en medicatie gedoe. maar op de MS na is alles prima in orde. ik zou natuurlijk wel kunnen proberen om smoothies te maken met kort geblancheerde spinazie, ik hoop alleen dat ik er geen stroeve tanden van krijg hahaha bedankt voor je reactie!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.