Kan een vegetarisch en veganistisch dieet tot afzwakking en vermoeidheid leiden?
Enkele maanden geleden besloot ik over te stappen op een vegetarische leefstijl en dit werd al snel veganisme. Al kocht ik vlees biologisch en at ik dit met mate, ik voelde mij er niet langer prettig bij.
Het stoppen met het consumeren van dierlijke producten ging een lange tijd goed en ik was vastberaden deze leefstijl vast te houden. Geleidelijk aan begon ik echter te verzwakken. Ondanks de plantaardige proteïne die ik gebruikte slonk ik in gewicht en spiermassa aanzienlijk. Behalve het weglaten van dierlijke producten at ik andere levensmiddelen in dezelfde hoeveelheden. Sinds ik, weliswaar met weerstand, weer met mate vlees en zuivel consumeer voel ik dat mijn lichaam aan het aansterken is en mijn energie grotendeels is teruggekeerd.
Mijn sportbegeleider vond het weglaten van vlees en zuivel overigens een zéér onverstandige zet en nam mij als voorbeeld vanwege de fysieke staat hoe ik tegenover hem stond, vermagerd en vermoeid. Ik slikte gedurende deze periode vitamine B12.
Dit brengt mij tot mijn vraag; is het bekend dat een vegetarische of veganistische leefstijl niet voor ieder lichaam geschikt is en kan dit leiden tot de bovenstaande gezondheidsklachten?
Toegevoegd na 33 minuten:
Wellicht belangrijk om erbij te vermelden. Ik gebruikte gedurende de periode dat ik geen dierlijke producten at naast B12 ook een multivitamine, mineralen en aminozuur supplement.