Bestaan er ook vegetarische stoofschotels die enkele uren moeten pruttelen?
Iets dat ik als vegetariër mis, vooral in deze tijd van het jaar, is het maken van stoofschotels. En dan bedoel ik niet het éten (ik heb best lekkere recepten waarbij het eten een kwartiertje moet stoven) maar het hele ritueel eromheen.
Wat ik mis, is om in het weekend op mijn gemak 's middags al het eten op te zetten. En dan lekker lang stoven terwijl de heerlijke geuren langzaam door het huis heen trekken. Regelmatig even kijken of het niet te hard gaat. Een laurierblaadje erbij, versgekneusde zwarte peper, wat wijn erin of donker bier (en de rest van de fles lekker in een glas schenken). Het toppunt van knusheid en kneuterigheid, lekker warm binnen terwijl buiten de regen op de ramen slaat.
Maar groenten worden er vaak niet lekkerder op als je ze lang stooft. Die stoofgeuren zijn toch minder lekker als je weet dat je je groenten tot moes aan het koken bent. Of ben ik niet creatief genoeg?
Wie oh wie weet een goed vegetarisch recept voor mijn urenlange, oh-wat-ruikt-dat-lekker stoofschotelritueel in de herfst?