Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe maak je taart zonder ei??

Mijn vader is binnenkort jarig en ik wil hem versassen met een taart, hij is niet vega maar mijn schoonzus eet is het wel en eet geen ei, zo daarom de vraag

Hoe maak je een lekkere taart zonder ei?????

Toegevoegd na 21 uur:
Thanks voor jullie adviezen, het is een verjaardagstaart die ik wil maken maar hoeft niet puur veganistisch te zijn, melk en boter mag,
met jullie adviezen kom ik heel end.

Ik ga nu maar even experimenteren,

Thanks

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (8)

Ook geen roomboter en melk:

Appeltaart is zelfs lekker als ie mislukt.
Let op dat je goeie margarine gebruikt, zal je waarschijnlijk in een natuurwinkel moeten halen.
http://www.viva.nl/2008/10/03/appeltaart-maar-dan-anders/

Toegevoegd na 2 minuten:
Oja: tijdens het maken denk je dat ie gaat mislukken, het deeg valt uit elkaar omdat het niet zo mooi plakt, maar komt (meestal) allemaal goed als in de oven staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Arretjescake, zonder ei

http://www.smulweb.nl/recepten/1374808/Arretjes-cake-zonder-eieren

Je kunt die in een platte vlaaivorm doen, laten opstijven en vervolgens versieren met wat je maar wilt.

http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=400084
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ei kan je vervangen door soja meel met een beetjewater. Dat heeft dezelfde bindende eigenschappen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een kwarktaart lijkt me een goede optie
het standaard deeg wat er bij zit en aanmaakt met een ei vervang je door een pak lange vingers waarmee je de bodem bedekt
13 jaar geleden
Een taart maken voor een veganist is moeilijk. Dan zou je een taart moeten maken van enkel noten, fruit, soja, groenten en granen.
Het grootste probleem hier is waarschijnlijk dat je geen zuivelproducten kunt gebruiken.

Het kan overigens wel, maar dan moet je gebruik maken van plantaardige margarine, een vervanger voor ei (zogenaamde "No-Egg" verkrijgbaar in de "groene" winkels) en soja melk.

Kijk eens op http://www.vegatopia.com/smf/index.php?topic=12844.0
Een forum topic met veel tips en recepten voor veganistische taarten.

Laat dr trouwens wel letten op dr inname van vitamine B12? Als je deze niet meer binnenkrijgt via voeding kan je lever het nog wel 3 a 4 jaar in balans houden maar daarna gaat het de verkeerde kant op. Met als resultaat cognitieve stoornissen, neurologische problemen en een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Dit kan in sommige gevallen onomkeerbaar zijn!!
Dus zorg dat ze aanvullende supplementen neemt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Appeltaart zonder kippenei en melk.

300 g.bloem, gezeefd,
mespunt zout,
½ theel. bakpoeder,
200 gr. (toegestane) koude margarine in blokjes gesneden
150 gr. witte basterdsuiker,
wat citroenrasp,
5 zoetzure appels,
evtl.2 etl. citroensap,
suiker en abrikozenjam.

Kneed de ingrediënten tot aan de appels tot een deeg dat samenhangt. Leg ingepakt in vershoudfolie 1 uurtje in de koelkast om op te stijven.
Schil de appels en ontklok ze, snijd ze in blokjes en roer er suiker en citroensap door.
Verwarm de oven voor op 200 graden C.
Vet de springvorm in, druk 2/3 v.h. deeg uit in de vorm met opstaand randje. Doe de appelblokjes erin. Rol de rest v.h. deeg uit en snijd er repen van. Leg ze in ruitpatroon over de appels. Verdeel de abrikozenjam over de 'gaatjes' in het ruitpatroon.
Bak de taart in ong. 1 uur gaar en goudbruin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Appeltaart zonder ei.

Hieronder tref je het recept aan:

160 gram bloem, 5 eetlepels witte basterdsuiker, 1/2 theelepel zout, 100 gr. (plantaardige)margarine, 500 gr appels, 1 theelepel kaneel, 3 eetlepels witte basterdsuiker, 2 eetlepels abrikozenjam.

Meng de gezeefde bloem met witte basterdsuiker/zout. Voeg margarine toe en snijd deze in kleine stukjes dmv 2 messen (of meng het in de keukenmachine). Kneed het tot een stevige bal. 1/4 deel achterhouden, met de rest springvorm van 18 cm bekleden met opstaande rand van 2 cm. Appels schoonmaken en in stukjes snijden. Vermengen met kaneel/basterdsuiker.
Leg de stukjes/schijfjes op het deeg en leg daar vervolgens reepjes deeg op van het overgebleven 1/4 deel deeg. Bestrijk met jam.

Bakken in ca. 50 min. in oven, gasstand 3/180 gr.C.
Aflaten koelen en springvorm verwijderen.

Evt. kun je ook krenten/rozijnen toevoegen aan de appeltaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een taart maken zonder ei is erg makkelijk en kan op veel diverse manieren omdat er ontelbaar eivervangers zijn, zoals banaan, lijnzaad, no-egg poeder, sojamelk enz..
Op de website www.waardelozehaantjes.nl vind je een overzicht en recepten.
Ook op site www.vegetarisme.be staan vervangers.

Overigens is de gezondheid van een mens absoluut niet afhankelijk van de ovulatie van een kip of de zwangerschap van een koe, integendeel.

Mocht daar meer over willen weten.. lees dan eens The China Study, 80/10/10, Thrive diet of het simpele boekje Skinny bitch.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je hier een stukje naar beneden scrollt, zie je 2 taartrecepten: http://www.happyherbi.com/media.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing