Waar moet je op letten als je als vegetariër zwanger bent of wilt worden?
Nee, geen concrete plannen. ;)
Maar het is wel iets dat ik me afvraag omdat ik 'later als ik groot ben' graag kinderen wil. Ook is het een vraag die vaak terugkomt als mensen horen dat ik vegetariër ben: maar als je ooit zwanger wordt, ga je toch wel weer vlees eten? Of: let je er wel op dat je minstens vis nodig hebt als je zwanger raakt?
Ik kan me niet voorstellen dat gevarieerd vegetarisch eten prima kan als je niet zwanger bent, om dan ineens heel veel tekort te komen als je wel zwanger bent. Maar misschien moet je er wel extra op letten dat je voedingsstoffen binnenkrijgt die je zelf niet (meer) zo hard nodig hebt, maar die wel essentieel zijn voor de ontwikkeling van een ongeboren kind. Denk bijvoorbeeld aan foliumzuur, dat je normaal niet (extra) hoeft te slikken, maar wel nodig hebt voor en tijdens de eerste fase van de zwangerschap.
Zijn er meer van dat soort voedingsstoffen, waar je als zwangere vegetariër extra op moet letten?
(Ik heb overigens ook al een voordeel ontdekt aan vegetarisch zwanger zijn: je hoeft niet meer extra te letten op rauw en half-rauw vlees, teveel porties vette vis, gerookte vis en leverproducten...)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.