Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is het verschil tussen een veganist en een vegetarier?

Toegevoegd na 6 minuten:
ik ben vegetarier dus.... maar in snoep zit gelatine daar worden beesten toch ook voor doodgemaakt??
dat eet ik sinds 2/3 weken ook niet meer maar ik draag leren schoenen wat ben ik dan een vegetarier of een veganist.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Veganisten eten toch niks wat met dieren te maken heeft zoals eieren en dat soort dingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Veganisme is het op geen enkele wijze gebruikmaken van dieren en van producten die van dieren afkomstig zijn. Veganisten gaan hiermee een stap verder dan vegetariërs die alleen afzien van voedsel afkomstig van gedode dieren. Fruitariërs gaan weer een stap verder dan veganisten: zij eten ook geen delen van planten waarvoor de plant gedood moet worden."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Veganisme

Toegevoegd na 16 minuten:
In toevoeging op jouw toevoeging:
Als je leren schoenen draagt, maar geen vlees eet, dan ben je gewoon vegetariër. Je eet je schoenen immers niet.
Ik ken enkele vegetariërs die leren schoenen dragen. Zij zeggen: "Het beest is toch al gedood voor de vleeseters, niet speciaal voor mijn schoenen".

Wat betreft de gelatine: gelatine wordt gemaakt van botten. Je kunt hier hetzelfde adagio toepassen als bij de leren schoenen: Het beest is toch al dood gemaakt voor de vleeseters.
Daarnaast bevat volgens mij niet alle gelatine dierenonderdelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vegatarier eet geen vlees van land of zeedieren. Dus geen vlees of vis. Een veganist gaat verder. Die eet helemaal geen dierlijke producten, dus ook geen ei, kaas of melk. Veganisten gebruiken ook geen dierlijke producten, dus ze dragen ook geen leren schoenen of tassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vegetariërs eten geen dood beest. Veganisten gebruiken niets dat op de één of andere manier van dieren afkomstig is, niet alleen qua voedsel maar in het hele leven.

Je kunt dus leren schoenen dragen, eieren eten, honing eten of wol dragen etc. en jezelf vegetariër noemen. Veganist ben je dan niet.

In de praktijk zijn er nog wel meer gradaties. Alleen de term 'veganist' staat echt vast, omdat alles wat van dieren afkomstig is taboe is. Maar vegetariërs heb je in verschillende smaken. Sommigen gebruiken bijvoorbeeld geen ei, of geen melkproducten of geen van beide. Er zullen ook vegetariërs zijn die geen leer dragen, maar bijvoorbeeld wel wol (waardoor ze nog steeds geen veganist zijn).

Overigens zijn er ook mensen die zich vegetariër noemen, maar echt buiten de normale definitie vallen. Je kunt niet vegetariër zijn die wel vis eet, of vegetariër die wel kip eet. De eerste groep heeft een eigen naam (pescetariër of pescotariër, dan eet je geen vlees maar wel vis), de tweede is gewoon een kieskeurige vleeseter.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een strikte vegetariër eet inderdaad geen gelatine, dat is ook dood beest. Net als (niet-vegetarisch) stremsel overigens, daar worden kalveren voor gedood (dus dan kunnen veel kazen niet) en geen rode M&M's en Campari (de kleurstof karmijn komt van geplette luizen). En zo zijn er nog veel meer dingen waar toch verborgen beest in zit.

100% vegetarisch eten is dan ook niet zo gemakkelijk als het lijkt. Het is niet zo simpel als geen stukken vlees eten. Je zult zelf een afweging moeten maken hoe ver je precies gaat. Maar voel je niet al te schuldig als je niet 100% vegetarisch leeft, het maakt al een enorm verschil om het meeste dode beest uit je menu te schrappen!

Wat betreft de leren schoenen: er staat niets in de gebruikelijke definities van vegetarisme dat het dragen van leren schoenen uitsluit. Natuurlijk wél in de definitie van veganisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet medeverantwoordelijk wilt zijn voor het laten lijden en doden van dieren, zou je geen dierlijke producten moeten gebruiken en dus idd veganist moeten worden. Veel vegetariërs denken dat er voor melk en eieren geen dieren gedood worden maar dat is wel degelijk zo. Voor de eiproductie gaan ieder jaar in Nederland 30 miljoen mannelijke kuikentjes levend de versnipperaar in omdat ze geen eieren kunnen leggen. Melkkoeien worden iedere 10 maanden kunstmatig zwanger gemaakt, de mannelijke kalfjes worden binnen een half jaar geslacht en de vrouwelijke kalfjes staat hetzelfde lot te wachten als hun moeder: achterlijke hoeveelheden melk geven, met uieronstekingen en andere gezondheidsproblemen als gevolg, tot ze na 5 jaar op zijn en ook naar de slacht gaan.
Door plantaardig te gaan eten spaar je niet alleen de dieren, het heeft ook nog eens enorm veel voordelen voor je smaak en gezondheid. Het is enorm lekker, je krijgt meer weerstand, meer energie en het is goed voor de lijn.
Kijk voor meer info op www.waardelozehaantjes.nl, www.hardwerkendemoeders.nl www.veganisme.org, www.plantaardigmaandag.nl (recepten) en www.happyherbi.com (o.a. workshops)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing