Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie herinnert zich nog van die echt oude recepten?

Ik kwam op deze vraag naar aanleiding van een antwoord van som.
Hij had het over schmalz.
Ik moest toen denken aan het uitgebakken vetspek van vroeger : smout.
Dat smeerden we op brood met een beetje zout er op.
MM..als ik het zo beschrijf, proef ik het weer.
Hebben jullie ook zo iets van vroeger?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik heb weleens poffert gehad, een of andere koekachtig iets wat uren gekookt werd in een bakvorm in water, Mijn moeder maakte altijd krentjebrij (watergruwel) en Snert (erwtensoep) zo zonder kookboek. Verder aten wij wel kaantjes en van het vet maakten wij mezenbollen. Schmalz wordt overigens ook in Engeland verkocht/gebruikt en daar heet het Lard. Verder aten wij met nieuwjaar Spekkendikken, een soort plat koekje van roggemeel met een stukje spek erin.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ow en met een verjaardag maakten wij Spoetnik, koffiemelk met suiker goed roeren en dan 7up erop, kreeg je zo'n enorme schuimkraag.

Toegevoegd na 1 uur:
En nog een supersnelle warme maaltijd: roerom: gekookte melk met bloem, zodat het dik werd (geen pap meer dus) en dan met boter en stroop/bruine bsaterdsuiker

En regelmatig gebakken lever (of bloedworst) tegen de bloedarmoede en als we geslacht hadden gekookte koeientong....yak als je het maar niet zag was het te eten, maar het alleralleralleraller vreselijkst vond ik de varkensporten die in de erwtensoep ging, griezel...

Toegevoegd na 1 uur:
porten = poten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Behalve een variant op het recept dat jij beschrijft en dat ik ken als reuzel (al dan niet met kaantjes; de hard uitgebakken restjes van de blokjes spek zelf), zijn er nog wel meer heel ouderwetse recepten die ik nog ken en ook nog maak. Zoals Broeder, een soort pudding-achtig gebak van uitgelekte yoghurt. Ik heb ook nog wel eens zelf kopkaas en bloedworst gemaakt, maar dat is vrij veel werk en gaat altijd in vrij grote hoeveelheden, en hier in huis ben ik de enige die het nog eet, dus dat doe ik niet meer. Hier in de streek en anders net effe over de grens is het echter allemaal nog wel kant en klaar te koop in kleine porties.

Het meeste van die oude (vlees)recepten is ontzettend lekker, (over de smaak van vroeger gesproken), maar ook ontzettend vet en zout, dus we zetten het maar uiterst zelden op het menu. Wel jammer inderdaad dat daarmee ook de recepten een beetje lijken te verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Schmalz ken ik uit Duitsland, waar ik het heb leren kennen. Pas onlangs heb ik van vrienden, die het zelf van vroeger kenden, gehoord dat het de niet-zoute variant van reuzel is.

In Duitsland heb ik nog wel meer van die heerlijke gerechten leren kennen - de Duitse keuken is heel wat hoogstaander en gevarieerder dan vele randstedelingen denken.

Zoals de al eerder genoemde duitse rollade - die daar roulade heet, rolladen zijn van die oprolbare dingen die je voor je ramen doet om het donker te maken.

Of Tafelspitz, heerlijk vlees.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet of het een echt oud recept is, maar wij kregen als kind wel eens 'hete bliksem' te eten. Het klinkt spannender dan het lijkt: aardappelen met zowel zoete als zure appels er door heen gestampt.
En soms 'hangop'. Melk die zuur geworden was werd in een doekje opgehangen aan de kraan, zodat het uit kon lekken. Wat overbleef was een dikke substantie die met suiker weer zoet werd gemaakt.
Een keer per jaar kregen wij na een lange, lange fietstocht een speciaal drankje, waarschijnlijk om weer op krachten te komen(?)
Hoe het heet weet ik niet, maar het bestond uit donker bier met geklopt ei er doorheen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vroeger bij mij thuis werd er biest klaargemaakt.
Het was de eerste melk van een koe die net een kalfje had gehad. Het is daardoor van een bijzondere kwaliteit omdat vol zit met extra voedingsstoffen voor de nieuwgeborene.
Mijn moeder welde het, heel langzaam opwarmen en dan uren lang laten wellen, niet koken, maar wel blijven verhitten en er ook regelmatig in roeren, vooral heel veel roeren.
Op een gaspitje, dat ging het beste,maar je kunt het ook op een kookplaat doen met een sudderpitje en dan een warmhoudplaatje erop.
Je moet het zeker een paar uur erop laten staan.
Je kunt er ook nog vanillesuiker en bitterkoekjes indoen.
Echt heerlijk.
Je moet alleen wel een boer vinden die je deze melk wil verkopen, want in de winkel kun je het niet vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kruutmoes. Met o.a. karnemelk, worst, rozijnen, en kervel (volgens mij), Ik heb het gelukkig nooit voorgeschoteld gekregen want ik weet niet of ik het weg zou kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jan in de zak. Hierbij werd een soort koek bereid door beslag in een katoenen zak te doen en in een pan met water te koken. Daarna een stroopsaus er overheen en echt ouderwets smullen!
Ik heb het zelf nooit klaargemaakt, maar kreeg dit weleens te eten tijdens een logeerpartij bij mijn oudtante. De manier waarop het klaargemaakt werd (beslag in een kussensloop in een pan water) was al bijzonder; dan dat beslag dat in die zak ging rijzen; vervolgens duurde het ook nog uren voor het klaar was. Er moest telkens met een breinaald in geprikt worden om te kijken of het gaar was. Voor mij was het een soort "tovereten". Ook hoorde het eten van Jan in de zak bij een logeerpartij met een uitstapje naar Drievliet, Duinrell of het ,inmiddels verdwenen, dierenpark Wassenaar. Dit eten is voor mij gekoppeld aan dierbare herinneringen.

Door de vraag schoot deze ouderwetse verwennerij mij weer te binnen. Wie weet ga ik het binnenkort wel een keer klaarmaken om te kijken of het werkelijk zo'n traktatie is!
Ik zag dat er op tientallen recepten te vinden zijn via google.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
*Mijn vader kookte vroeger macaroni, daarna bakte hij het op met bruine basterdsuiker, beschuitkruimels en een klont roomboter. Hij had dit weer van z'n ouders. Vraag me niet hoe het heet, maar 't was wel lekker.
*Balkenbrij met gecarameliseerde zure appeltjes
*Konijn in 't zuur
*Raasdonders (capucijners) met stroop
*en Biest!!! (bedankt Pieker! Ik proef het weer als ik er aan denk) Wij aten het met kaneel, appel en basterdsuiker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing