Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is dit normaal ?

bij een chinees restaurant bestelden we ook een kan water , op de rekening zag ik dat ze er 2 euro voor hebben gerekend

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (14)

niet echt, tap water is doorgaans gratis, als het maar niet het enigste is wat je nuttigt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja... Chinezen proberen immers overal op teverdienen. Ik zelf zou dit niet pikken en nooit 2 euro voor kraanwater betalen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, het is wel nogal raar om het niet op de kaart te zetten, al het ook dat je gewoon niet goed hebt gekeken en dat je het over het hoofd hebt gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit soort praktijken zie ik vaker in de horeca. staat naar mijn mening niet voor de gastvrijheid, die de horeca graag wil uitstralen. kennelijk kiest men bij sommige horeca bedrijven liever voor het snelle geld, in plaats van dat ze aan klantenbinding doen.
14 jaar geleden
Als ze mede afhankelijk zijn van de winst die ze maken op de drankjes, snap ik best dat ze voor kraanwater ook wat rekenen. En 2 euro voor een hele kan valt wel mee, het is een stuk beter dan wat je voor spa blauw betaalt.
Maar het zou wel logisch zijn als ze dat op de kaart vermelden inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is het water duurder dan de sambal,want die krijg je altijd voor niks.
Maar daar kun je ook niet zoveel van op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
' Was misschien Spa Reine
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op zich is het normaal dat ze een vergoeding vragen voor het water
als je een cola drinkt betaal je ook 1.80 euro terwijl je daar in de winkel een volle fles voor hebt
en als jij alleen water drinkt dan lopen ze kosten voor andere drankjes die door jou gedronken zouden worden mis.
Ik vind het wel anders als je een glaasje water vraagt om je medicijnen in te nemen maar dat wordt vaak ook gratis gegeven en anders kun je naar het toilet een beetje water drinken want dat is altijd gratis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitbuiting van de eigen werknemers komt in Chineze restaurants veel voor (vergelijkbaar met slavernij), dus het verbaast me ook niets dat ze geld vragen voor kraanwater. Wordt gezien als service. Ook kraanwater komt is niet gratis natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het motto om een restaurant te runnen is ook; ze eten me arm, maar zuipen me rijk. Dus ja, het is normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In sommige landen (US) is het gangbaar dat ze meteen een kan koud water op tafel zetten. Ze gaan er wel van uit dat je daarna iets nuttigt.
In de NL is dat niet gangbaar en het hangt van de situatie af of je bij bestelling wel/niet moet betalen. Je zegt niet hoe je bestelling er verder uitzag, maar als je geen drankjes hebt besteld (daar leeft de horeca van), dan kan ik me goed voorstellen dat ze een bescheiden bedrag opvoeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en nee.

Er is een advies gepresenteerd dat kraanwater in de horeca gratis zou moeten worden.

De meeste horeca, door mij bezocht, berekenen een glas kraanwater door mij besteld niet door.

Echter, wanneer je een KAN kraanwater bestelt kan ik mij voorstellen dat er een kleine vergoeding voor gevraagd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat geeft het, 2 euro meer of minder op de rekening. Of je nou 60 euro betaald of 65, het geeft niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een tijdje in de horeca gewerkt; wanneer iemand vraagt om water, wordt er altijd eerst uit flessen (spa, bru, etc.) geschonken. Pas als er expliciet om kraanwater wordt gevraagd, wordt er kraanwater geschonken.

Kraanwater hoort dus gratis te zijn, maar een kan water hoeft dat niet persee te zijn. Afhankelijk van hoe je de vraag hebt gesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing