Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn restaurants verplicht kraanwater te serveren als je daarom vraagt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Ja ik weet alleen niet of deze helemaal gratis hoeft te zijn of of ze bijv wat kleingeld kunnen vragen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vroeger in sommige McDonald's (ik ben er iange tijd niet meer geweest) filialen moest je ,10 cent betalen voor kraanwater en dan was het vooral om de prijs ban de plastic beker te dekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elk restaurant is vrij je wel of niet te leveren. Sommige hotels vragen er geld voor maar steeds meer komt daad commentaar op. Dus serveert men het gratis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is voorgelegd aan de Voedsel en Waren Autoriteit. Het antwoord: Restaurants en andere horecagelegenheden zijn, wettelijk gezien, niet verplicht, indien kraanwater wordt besteld, om kraanwater te leveren.

Geen wettelijke basis
Er is geen wettelijke basis dat een restaurantbezoeker dat bij een horeca-exploitant zou kunnen afdwingen. Het hangt volledig af van de bereidwilligheid van de betreffende ondernemer. Indien de horeca-exploitant, wellicht uit commerciële overwegingen, weigert “kraan- of leidingwater” te leveren, dan is dat zijn beslissing.

Dat zo’n beslissing, om geen kraanwater op bestelling te leveren, niet klantvriendelijk is, daarover is deze Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) niet bevoegd te oordelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat zijn ze zeker niet verplicht. Het is natuurlijk wel zo klantvriendelijk om het te doen. Maar volgens mijn eigen normen en waarden moet die klantvriendelijkheid zo ver gaan, dat het oke is ok kraanwater te serveren als iemand medicatie moet innemen of wanneer iemand naast een andere betaalde drank kraanwater besteld. Als je hier nl geen grenzen aan stelt, snij je jezelf als ondernemer in de vingers.
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing