Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zorg je ervoor dat taarten mooi recht blijven aan de bovenkant ipv gebarsten of ingezakt?

Mijn taarten barsten altijd aan de bovenkant, en soms zakken ze juist in. Ik wil graag twee taarten op elkaar plaatsen met glazuur ertussenin, maar dat wordt lastig als de onderste taart een bobbel of barst heeft. En welke kant moet trouwens boven bij zo'n 'sandwich taart'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
11.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het beslag niet te lang mixen, de goede oventemperatuur, vooral NIET aan de oven komen en niet de deur halverwege open doen.

Je kunt 1 dikke taart bakken en die met een draadje doorsnijden (gaat vaak beter dan met een mes), en dan zet je ze gewoon op elkaar met ertussen wat je wilt.
Het makkelijkst is om ze gewoon te laten zoals ze zijn: onderste onder en bovenste boven.
Als je met twee taarten werkt, dan kun je kijken welke kant het beste is/zijn, die gebruik je om te glazuren.

Stel nou dat je taart wat is ingezakt en dat je 'm wilt glazuren of bedekken met chocola of marsepein of iets dergelijks, dan kun je nog overwegen om de bovenste helft ondersteboven op de onderste te leggen, dan heb je in elk geval een rechte bovenkant. Dan raad ik je wel aan om bijvoorbeeld wat jam op de taart te smeren als je er glazuur op wilt doen, anders trekt de glazuur in het deeg.

Toegevoegd na 16 uur:
Vannacht werd ik wakker en bedacht ook nog: alle ingrediënten op kamertemperatuur tenzij het recept anders voorschrijft.
(Waar je al niet wakker van kunt worden ;-))
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het de laatste tijd weer een beetje aan het oppakken, tot grote vreugde van mijn buren :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het zo vervelend dat mensen als Nigella Lawson altijd van die prachtig rechte taarten krijgen!! En ze snijdt ook niks bij ofzo, het is gewoon perfect glad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mvrtimmit: de mislukte taarten laten ze gewoon niet zien ;-) Loenie: dat werkt iig goed tegen barsten bij cakes en taarten inderdaad.

Andere antwoorden (5)

Als je taart op een kwart van de baktijd is, snij er dan een groot kruis in van een centimeter diep. Dan gaat het wel goed!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja klopt, biscuitgebak wel.. ik gebruik vaak een vaster soort beslag, dat minder luchtig is.
Als de taart nog een beetje lauwwarm is, dan keer je hem om. De gladde onderkant is dan de bovenkant. Zo heb je altijd een strakke taart.

Als je hem dan door midden snijdt, doe dat dan niet precies doormidden maar zorg dat de onderkant 2/3 van de taart is. Zo weet je zeker dat er niks zal lekken mocht er een barst in de taart zitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De temperatuur van de oven is van belang; iets rustiger bakken, lager in de oven en de temperatuur iets matigen. Evt. aan de bovenkant de bolling eraf snijden.
De twee aangesneden kanten met vulling ertussen op elkaar doen, dus de buitenkanten van de twee helften zijn dan boven en onder, zodat je een gladde laag hebt om het glazuur op aan te brengen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer je oven eens op iets lagere temperatuur. Inzakken of barsten van gebak gebeurt altijd als de oven te heet is of de vorm te klein. Het rijst dan te snel. Ook mag je de deur van de oven nooit openen tijdens het bakken, hooguit op het eind van de baktijd.
Wat betreft de bovenlaag van de taart; zit er een dikke bobbel op, maak dan een dikke laag vulling ( slagroomlaag op je glazuur) draai de deksel dan om zodat de punt in de room zakt en dan is de snijkant dus boven maar wel recht.
Besmeer hem dan helemaal met chocolade, slagroom, botercreme, marsepein of wat je maar lekker vindt en decoreer hem dan. Het handigst snijd je hem overigens doormidden door er met een mes, rondom in het midden, een snee in te maken, een gewone draad in te leggen rondom en de beide uiteinden dan kruiselings in je handen nemen en trekken. Zo snijdt de draad de taart makkelijk en recht doormidden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allemaal niet waar! je draait de taart daarna gewoon om en snijd een stukje van de bovenkant (wat nu onderkant is) zodat ie recht blijft staan! hen jaren in een taartenwinkel gewerkt!
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding