Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe ziet een pak Mariakaakjes eruit? En hoeveel gram zit erin?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
4.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er zit meestal tweehonderd gram koekjes in een pak mariakaakjes.

Het is een langwerpig pak, een 'rol', simpele ronde koekjes.
(Lees meer...)
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij mijn weten is het een rol en de verpakking is rood.
Hoeveel erin zit? dat weet ik niet.
Denk zon 30 stuks.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hieronder heb ik een linkje toegevoegd hoe de Maria biscuit er uit ziet. Je hebt ze in vele soorten, maten en verpakkingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het stikt op internet van de Mariabiscuits. Ze komen uit alle landen,in alle mogelijke verpakkingen. Ik heb hier nog wel een leuke anekdote over die mariakaakjes.
Het mariakaakje-overleg kreeg internationale bekendheid door de zuinigheid van premier Willem Drees en zijn vrouw Catharina Drees-Hent.

In 1947 ontvangen Drees en zijn vrouw twee hoge Amerikaanse ambtenaren bij hun thuis aan de Beeklaan 502 in Den Haag. Het Catshuis is dan nog niet de ambtswoning voor de premier. De twee ambtenaren Harriman en Hoffman zijn verantwoordelijk voor de toekenning van de gelden in het kader van de Marshallhulp.

Catharina Drees serveert de twee hoge heren een kopje thee vergezeld door een mariakaakje. Volgens het verhaal zouden Hoffman en Harriman tegen elkaar gezegd hebben : "Aan een land waarvan de minister-president zo woont en leeft, is ons geld goed besteed."

Een kleinzoon van Drees, Willem B. Drees, trekt dit verhaal echter in twijfel. Hij denkt dat de verspreiding van dit verhaal te danken is aan de latere Minister van Buitenlandse Zaken Joseph Luns: "De eerste die kan bewijzen dat er een dergelijk bezoek is geweest, krijgt van mij een door Drees sr. gesigneerd boek. Wij kregen trouwens van mijn grootmoeder andere koekjes, en chocolaatjes. Mariakaakjes herinner ik mij niet." In 1947 was Drees nog geen minister-president maar minister van sociale zaken. Ook is een datum voor een dergelijk bezoek, in 1947 of in latere jaren, aan de familie en aan Drees-onderzoekers niet bekend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding