Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik een kippenpoot goedkoper in de oven braden of is de airfryer goedkoper?

Ik weet niet of de oven meer stroom verbruikt dan de airfryer, want de oven hoeft maar incidenteel op te warmen en koelt minder snel af, terwijl de airfryer continu lucht rond blaast die deels ook naar buiten gaat.
En ik weet ook niet of het in de airfryer korter duurt.
Ik ga van dezelfde baktemperatuur uit.

een uur geleden
in: Koken
63

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Over het algemeen is het braden van een kippenpoot in de oven meestal iets goedkoper in termen van energieverbruik, vooral als je meerdere kippenpoten tegelijk maakt.

De airfryer wordt vaak sneller opgewarmd en kookt sneller, wat weer energie kan besparen, maar als je hem voor slechts één kippenpoot gebruikt, kan dat juist weer minder zuinig zijn.

Dus als je veel wilt maken, ga dan voor de oven! Hebben jullie ervaring met het uitproberen van beide? Welke optie vonden jullie het meest voordelig?
(Lees meer...)
een uur geleden
ronron1212
45 minuten geleden
Ja, een airfryer is doorgaans zuiniger dan een oven. En daar zijn een aantal redenen voor: Een airfryer heeft een kleinere ruimte die opgewarmd moet worden, waardoor het minder energie verbruikt dan een grotere oven.
Een airfryer staat erom bekend om voedsel sneller te bereiden dan een oven, waardoor het minder lang wordt blootgesteld aan warmte en dus minder energie nodig heeft.
Een oven doet er al snel een tiental minuten over om deftig op temperatuur te komen, terwijl een airfryer vaak zelfs niet meer hoeft voor te verwarmen. Daarnaast duurt de bereiding dan ook nog eens langer, waardoor je dus al snel veel meer tijd kwijt bent met je oven dan met je airfryer en dus ook meer energie.
In een airfryer circuleert hete lucht om voedsel te bereiden, terwijl een oven meestal gebruik maakt van warmtebronnen, zowel boven- als onderaan. Op deze manier zal een oven altijd nét iets meer energie vragen.
crispy
18 minuten geleden
Ik snap het nu niet meer. Antwoord zegt: 1 kippenpoot is duurder in de airfryer. En in de oven is het goedkoper als je meer kippenpoten tegelijk doet.
En @ronron1212 geeft als reactie daaronder dat dus de airfryer goedkoper is, alhoewel dat niet blijkt uit het antwoord.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding