Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

2,25dl suiker = 225ml suiker? = hoeveel gram suiker?

een maand geleden
in: Koken
2K
LeonardN
een maand geleden
Suiker = 1,6g/cm³ en aangezien ml en cm³ hetzelfde is
1,6 x 225= 360
Dus 225ml suiker = 360 gram suiker
gvrox
een maand geleden
@LeonardN dus dit gaat op voor 1 grote suikerklomp/kristal. Als ik wat google op de dichtheid van suiker in korrelvorm dan kom ik op zo'n 0.8 gram per ml, dus ongeveer de helft.
TurfGraver
een maand geleden
Vocht zal ook invloed hebben op het gewicht.
rainbowkite
een maand geleden
@LeonardN : 360gr. lijkt mij ook iets té veel voor waarin het wordt gebruikt ;-).. @gvrox : 160 gram lijkt mij meer overeen komen ;-)
Echter is het soortelijkgewicht van rietsuiker toch ook wel weer zwaarder dan van water/melk?
Thecis
een maand geleden
pak een maatbeker en giet er suiker in totdat je bij 225 ml bent. Dan heb je voldoende. Voor de gein kan je dan nog wegen hoeveel suiker het was (vergeet niet het gewicht van de maatbeker er af te halen). Als je geen maatbeker hebt, wordt het lastiger. Wellicht kan je er eentje lenen.
Cryofiel
een maand geleden
Zonder maatbeker gaat het ook. Vul een glas met bijvoorbeeld 100 gram water. Zet met uitwisbare stift een streepje op het glas bij de bovenkant van het water. Dat streepje staat nu bij een volume van 100 ml. Giet het glas leeg en maak het grondig droog. Vul daarna het glas met suiker, tot aan het streepje. Je hebt nu 100 ml suiker. Nu kun je wegen hoeveel gram die 100 ml suiker weegt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De vraag staat in de categorie eten en drinken.

Ik ga er vanuit dat je een recept hebt, waarin staat dat je 2,25 dl suiker moet toevoegen.

In Zweden bakken mensen nauwelijks met een weegschaal.
Recepten zijn uitgeschreven zodat je alles met een maatbeker kunt maken.
Behalve de boter, maar op het pakje staat ook een aanduiding.
Vergelijk het met Amerika. Daar wordt gebakken met cups.

Heb jezelf geen maatbeker, hanteer dan ongeveer 85 gram suiker voor 1 dl.
In dit geval: 2,25 x 85 = 190 gram (afgerond) suiker.
(Lees meer...)
een maand geleden
rainbowkite
een maand geleden
@KleinDuimpje:
Hartelijk dank voor je reactie.. & Duidelijk! Het is inderdaad uit 'n Zweets recepten boekje van de 'omnia oven' ;-)
KleinDuimpje
een maand geleden
Leuk om te horen!
2,25dl suiker = 225ml suiker? = 191,72550790907087 gram suiker
(Lees meer...)
een maand geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding