Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar werd vroeger sago voor gebruikt?

Als je antieke kruidenrekken bekijkt, dan zie je altijd een grote lade met "sago".
Ik heb inmiddels opgezocht wat het is/was: een zetmeelproduct dat wordt gewonnen uit het merg van verschillende soorten sagopalmen en -palmvarens.
Maar wat deed oma ermee? Waar werd het voor gebruikt?

Picture for question
4 maanden geleden
in: Koken
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Sago is een zetmeelproduct, uit de stam van bepaalde palmen. In de landen van oorsprong is/was het een belangrijke voedingsbron, alhoewel bijzonder eenzijdig. Bevat immers geen vet, geen eiwit, geen vitaminen etc. Hier werd het vooral gebruikt om soepen en sauzen mee te binden. Er werd ook wel pap van gekookt, met melk, maar havermout, tarwebloem en rijst zijn goedkoper. Die kreeg ik dus vooral toen ik als kind bij mijn oma ging logeren in de jaren '60.
(Lees meer...)
4 maanden geleden
escape
4 maanden geleden
Ah, dank je wel! En was het lekker?
teusvh
4 maanden geleden
Nou, nee, om eerlijk te zijn. Maar we wisten niet beter. Door er wat suiker door te roeren was het nog wel te eten.

Andere antwoorden (1)

In Nederland kan met sago ook aardappelmeel worden bedoeld. Dat heeft dezelfde bindende werking als meel uit het merg van de sagopalm. Het verschil is dat echte sago korrelig blijft, terwijl aardappelsago oplost en een brij wordt. Sinds 1841 werd dit in Nederland geproduceerd als prima substituut voor de sago uit de tropische sagopalm, die uit een ver Aziatisch land moest komen. Uit 100 kilo aardappelmeel kon 91 kilo sago worden verkregen.
(Lees meer...)
Amadea
4 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding