Wat is het gezondste om in te bakken?
Ik ben bezig met afvallen en weet al wel dat je sowieso beter in olie/bakboter kan bakken dan roomboter, maar zit er tussen olie en bakboter nog een groot verschil wat de één gezonder maakt dan de ander?
https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/vetten-en-olien-verzadigd-vet-onverzadigde-vetten-en-transvetten/verzadigd-vet/item120626
Koop minder kant en klare produkten maar bereid, kook en bak zelf. Ga verder met caloriën inschatten over naar caloriën tellen. Met behulp van www.voedingscentrum.nl. Heel veel gratis brochures te verkrijgen en tegen kostprijs ook boeken. Mijn eigen "bijbel" is hun boekje "Nederlandse Voedingsmiddelentabel" kost iets van 8-9 euro. ER staat super veel informatie in en je pikt er uit wat JIJ van belang vindt. Zo let ik op persoonlijk vooral op de hoeveelheid proteïne (eiwit) en koolhydraten en vezels. Door zelf te koken en bakken kun je dus veel invloed hebben op wat je uiteindelijk eet en binnenkrijgt. Ik maak chocolade cake met echt veel cacao dus echt veel chocolade (Duits Herrencake) met minder caloriën per 100 gram dan volkorenbrood maar ook meer proteïne en zelfs meer vezels dan volkorenbrood. Koken is niet zo moeilijk, heb je niet zo gek veel voor nodig. Bakken nog minder, een oven en een bakplaat of vorm en een elektrische garde van 25-30 euro. Experimenteer en leer aldoende, wat lukt, wat smaakt JOU!. Zo gebruik ik in mijn chocolade cake koffiemelk 3,5 % vet in plaats van olie of boter. Mijn vrouw bakt ook ... meer in de zin van neem een ruime kop olie (1000 + calorieën terwijl mijn 250 cc koffiemelk 300 calorieën zijn. Scheelt alleen daar al op 700 caloreën. Stamppot, scheutje koffiemelk. In de koffie ... geen koffiemelk.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.