Wat is het gezondste om in te bakken?

Ik ben bezig met afvallen en weet al wel dat je sowieso beter in olie/bakboter kan bakken dan roomboter, maar zit er tussen olie en bakboter nog een groot verschil wat de één gezonder maakt dan de ander?

2 dagen geleden
in: Koken
Ritsuka
2 dagen geleden
Mij werd olijfoliespray aangeraden
tinus1969
2 dagen geleden
Waarom denk je dat olie beter is dan boter?
Amadea
2 dagen geleden
Plantaardige olie is gezonder dan dierlijk vet. Binnen de plantaardige soorten moet je vervolgens nog letten op de hoeveelheid verzadigd vetten die erin zitten. Palmolie valt dan af, ook omdat het slecht is voor het milieu.
tinus1969
2 dagen geleden
Verzadigd vet is niet slecht; die theorie is achterhaald.
TurfGraver
2 dagen geleden
Soms lees je dat verzadigd vet helemaal niet zo schadelijk is voor de gezondheid. Let bij dit soort claims goed op de bronnen en het onderzoek waarnaar wordt verwezen. Het gezondheidseffect van meer of juist minder gebruik van een bepaalde voedingsstof, is alleen aan te tonen als de totale energie-inname gelijk blijft. Als je gewoon wat minder verzadigd vet eet, kijk je namelijk ook naar de effecten van een vermindering in energie-inname omdat je minder calorieën binnenkrijgt. Het is dus essentieel om te weten met welke andere voedingsstof het onderzochte middel is vervangen.
https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/vetten-en-olien-verzadigd-vet-onverzadigde-vetten-en-transvetten/verzadigd-vet/item120626

Antwoorden (1)

Zowel olie als bakboter zijn gezonder dan roomboter om in te bakken, omdat ze minder verzadigde vetten bevatten. Maar er zijn wel degelijk nog verschillen in gezondheid tussen olie en bakboter:
Olie:
* Bevat overwegend onverzadigde vetten, die goed zijn voor je hart en bloedvaten.
* Heeft een hoger rookpunt dan bakboter, waardoor het minder snel verbrandt en schadelijke stoffen afgeeft.
* Komt in verschillende varianten, zoals zonnebloemolie, olijfolie en raapzaadolie. Elke olie heeft z'n eigen smaak- en rookeigenschappen.
Bakboter:
* Bevat naast onverzadigde vetten ook nog wat verzadigde vetten.
* Heeft een lager rookpunt dan olie, waardoor het eerder verbrandt.
* Heeft een neutrale smaak, waardoor het geschikt is voor veel verschillende gerechten.
Welke is het gezondst?
De gezondste keuze hangt af van wat je wilt bakken:
* Voor hoge temperaturen: Kies olie met een hoog rookpunt, zoals zonnebloemolie of raapzaadolie.
* Voor lagere temperaturen: Bakboter kan prima, zolang je het niet te heet laat worden.
* Voor de smaak: Kies een olie die past bij de smaak van je gerecht. Olijfolie is bijvoorbeeld lekker bij mediterrane gerechten, terwijl pindaolie goed past bij Aziatische gerechten.
Let op:
* Gebruik altijd met mate olie of bakboter. Te veel vet is niet goed voor je gezondheid.
* Vervang eens wat olie door water of bouillon bij het bakken. Zo voeg je minder vet toe en wordt je gerecht minder vet.
2 dagen geleden