Hoe malse biefstuk bakken?
Ik heb al een aantal keer geprobeerd een malse medium rare biefstuk te bakken die wegsmelt in je mond. Het resultaat is iedere keer een taai stuk vlees. Vandaag heb ik twee biefstukken in totaal zo'n 4,5 minuut gebakken in boter en een scheutje olie. Ik had ze een uur van tevoren uit de koelkast gehaald, ze gezout, de pan heet laten worden, de boter laten smelten, de biefstukken gebakken, peper erover en vijf minuten laten rusten. Een stuk was dikker en zag er rare/medium rare uit. Het andere stuk was dunner en daarom donkerder. Beide waren taai. Ik heb het gebakken op inductie, stand 9.
-probeer toch biefstukken van verschillende slagers/winkels. AH is iha redelijk.
-is 9 de maximum stand van je kookplaat? Dan is de pan waarschijnlijk veel te heet. Als het vet goed heet is, is 6-7 waarschijnlijk genoeg.
-probeer combi van olijfolie en roomboter
Rood (‘rare’ of ‘saignant’) dichtschroeien is voldoende 45-50°C
Licht doorbakken (‘medium-rare’) 1 à 2 minuten per kant 55°C
Half doorbakken (‘medium’ of ‘à point’) 2 à 3 minuten per kant 60°C
Doorbakken (‘well done’ of ‘bien cuit’) 3 à 4 minuten per kant 70°C *Deze tijden zijn exclusief het dichtschroeien van het vlees.
https://keurslager.nl/home/koken-en-bakken/biefstuk-bakken/
Gewone biefstuk koop ik dus niet meer. Ik koop kogelbiefstuk of ossenhaas. Tja, betaal je dan wel de hoofdprijs voor.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.