Hoe krijg ik water in een pan snel goed heet?
Hoe krijg ik water in een pan snel goed heet gebruik van een gasfornuis, zodat ik sneller het eten klaar heb?
3.2K
3.2K keer bekeken
Utrecht
3 jaar geleden
En zorg dat de grootte van de pan past op de pit.
Als het pannetje te klein is en je zet het gas vol open, kruipt de vlam om de pan heen; dat is niet efficient en gaat er veel hitte verloren.
Dus zorg dat de pan groot genoeg is en gebruik niet meer water dan nodig. Dan is een gasfornuis supersnel.
Als het pannetje te klein is en je zet het gas vol open, kruipt de vlam om de pan heen; dat is niet efficient en gaat er veel hitte verloren.
Dus zorg dat de pan groot genoeg is en gebruik niet meer water dan nodig. Dan is een gasfornuis supersnel.
MrBart
3 jaar geleden
@Ritsuka Ja, bij aardappels die ik in twee doe duurt het soms een eeuw, voordat ze gaar zijn. Soms richting 20 minuten/half uur..
Inekez1
3 jaar geleden
@MrBart. Een pan water is sneller warm dan een pan water met aardappels erin. Het water neemt warmte op van gasfornuis en geeft die warmte door aan de aardappels. Hoe meer aardappels in de pan, hoe langer het duurt voor het water kookt. En hoe groter de stukken aardappel, hoe langer het duurt voor de aardappels gaar zijn.
Als water eenmaal kookt, kookt het. Aardappels worden niet sneller gaar als het water harder kookt/borrelt. Aardappels worden wel sneller gaar als je ze in kleinere stukjes snijdt. Ook dan zal het altijd wel 10 tot 15 minuten duren voor je piepers gaar zijn.
Wil je echt snel kunnen eten, koop dan voorgekookte aardappels, opbakaardappeltjes of een pak aardappelpuree poeder waar je alleen kokend water door hoeft te roeren.
Inekez1
3 jaar geleden
Neem een brede pan die op je grootste pit past. Doe daar al water in dat je al kunt opwarmen terwijl je de aardappels schilt. Voorzichtig in het hete water laten vallen. Ik schil meestal de aardappels, snijd ze in stukjes, spoel ze even onder de kraan en pak dan de deksel van de pan kokend water. Aardappels op de omgekeerde deksel en dan in 1 beweging in de pan gooien en deksel erop. Die handeling even een paar keer oefenen met koud water in de pan zodat je je niet brandt aan spetters kokend water.
Kookt het water voordat je klaar bent met schillen: gas laag zetten. Het water blijft dan op temperatuur zonder dat het hard kookt. Als de aardappels in de pan zitten, koelt het water weer even een beetje af. Vuur weer hoog om het water opnieuw aan de kook te brengen. Als het water weer kookt: gas weer lager zetten zodat het zachtjes door blijft koken. Deksel op de pan. Af en toe even prikken met een vork.
Alle piepers moeten onder water staan! Gebruik niet te weinig water.
Alle piepers moeten onder water staan! Gebruik niet te weinig water.
teusvh
3 jaar geleden
Doe in elk geval nooit meer water in de pan dan strikt noodzakelijk. Dat is pure energieverspilling.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.