hoe kan ik een koolhydraten-, boter-, ei-arme en suikerloze cake maken die wél echt naar cake smaakt?
Ik heb al heel internet afgezocht en oneindig vele recepten geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar: een cake bakken zonder suiker (ook geen zoetstof of siroop of dergelijke) en kookhydraatarm. Tegelijk met zo weinig mogelijk (liefst geen) boter en ei. Als vervanger van suiker nam ik al wortel, banaan enz, als vervanger van boter nam ik al sojaroom, yoghurt met een snuifje kokosvet enz. Koolhydraatarm loste ik al op met havermeel (klein gemaakte havermout) en ik probeerde ook al amandelmeel.
Ik krijg echter ooit iets echt cake-achtigs, zoals die suikervrije en kookhydraatarme carrotcake die ik in de biowinkel vind (en die nu niet te koop is).
Mijn baksels gelijken eerder op broodpudding, zoiets wat je maakt met oud brood dat je te week legt. Ik zou echter eerder iets willen dat op wortelcake lijkt als ik wortel gebruik, maar dat lukt dus echt niet.
Wat is hier de truuk om dit toch voor elkaar te krijgen?
Elk in gelijke hoeveelheden (dus ongeveer 25%) .Plus nog wat vanillesuiker en bakpoeder.
Eigenlijk wil je dus alle vier ingredienten niet gebruiken (tarwebloem zijn ook voornamelijk koolhydraten) maar je wil wel een product dat als cake smaakt en proeft?
Lijkt me tamelijk onmogelijk. Je zal concessies moeten doen.
Dat is het luchtige baksel dat bijv. in een slagroomtaart zit. Maar dat is vrij droog en zonder jam of crème weinig smakelijk. Echt anders dan cake.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.