Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er ook niet plantaardig/natuurlijk frituurvet?

Bij het kopen van frituurvet viel me op dat er overal plantaardig en of natuurlijk op stond.
Hierbij bedacht ik me dat er dan ook niet plantaardig/natuurlijk of synthetisch frituurvet moest zijn maar kon dit niet vinden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Er bestaan 3 soorten frituurvet;
Dierlijk vet
Plantaardig vet
Hybride vet.

Er bestaat geen chemisch of synthetisch vet om mee te bakken/frituren.

Het dierlijke vet is afkomstig van dieren zoals varkens, lammeren, runderen enz. Het wordt aangeboden in een harde vorm om ermee te frituren of te bakken zoals bijv. reuzel. Door het advies om niet in dierlijk vet te frituren vanwege de gezondheidsrisico's (transvetten en verzadigd vet), is dierlijk friturvet vrijwel geheel uit de schappen verdwenen,

Verzadigde vetten komen vaak in ruime mate voor in dierlijk vet en zijn met name niet goed voor je hart en bloedvaten. Zij laten het cholesterolgehalte in je bloed stijgen, waardoor je bloedvaten verstopt kunnen raken.

Nog niet zo heel lang geleden werd heel vaak gebakken in ossenwit in de Nederlandse huishoudens en snackbars. Ik vond het altijd heerlijk smaken! In de pure vorm is er ook niets mis mee...het is net als reuzel, gehard vet dat gesmolten wordt bij verhitting. Het wordt verkregen door het talg van een rund (os) te zuiveren. Wat je overhoudt is een 100% dierlijk vet product. Ook dit vet is rijk aan verzadigde vetten waardoor het zeer hitte bestendig is. In de zuiverste vorm is Ossenwit vrij van transvetten. Daarin zit het hem nu...in de supermarkten werd er mee gesjoemeld en was het niet zuiver meer. Per 100 gr. werd wel 5 gram transvet aangetroffen en juist dit is een schadelijk vet!
Hiervoor geldt dus (net als bij reuzel) Zoek het in de zuiverste vorm zoals bij boerderijwinkels of een echte keurslager maar bedenk dat goed rundvet wel 3 euro per kilo op zijn minst kan kosten. Je kunt ook nog goed in geklaarde boter frituren, helaas is dit een dure hobby om in een friteuse te vullen. Het kan echter heel goed hoog verhit worden.

Plantaardige vetten;
Worden het meest gekocht en gebruikt om mee te fritueren. Het zijn vloeibare vetten voor de friteuse en gemaakt van planten als mais, zonnebloemen, olijven, pinda's, kokos en andere planten met een oliegehalte. De vloeibare vetten schijnen gezonder te zijn dat de harde plantaardige vetten...zij bevatten meer onverzadigde vetten dan de harde in een wikkel.

De hybride vetten zijn een mengsel van zowel dierlijke- als plantaardige vetten of een mengsel van vast- met vloeibaar vet, in de vorm van een gel. Hieraan wordt dus ook geen synthetische- of chemische toevoeging gedaan. Je ziet ze echter niet snel in een supermarkt in ons land.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet-plantaardig frituurvet bestaat zeker, namelijk Ossewit. Dat is frituurvet op basis van rundervet. Volgens sommigen ook lekkerder dan plantaardig frituurvet.
Maar van synthetisch frituurvet heb ik nooit gehoord.
bamibal
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing