Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik tomaten snijden zonder dat deze inzakt?

Elke keer als ik een tomaat probeer te snijden met een scherp mes, zakt deze tomaat toch in. Hij is heel waterig van binnen en valt gewoon uit elkaar.

Heeft iemand tips voor hoe ik een tomaat kan snijden zonder dat deze inzakt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Gebruik een speciaal tomatenmesje. Deze heeft kartels, waardoor je probleemloos door de tomaat snijdt.

Toegevoegd na 56 seconden:
Maar met een gewoon mes moet het ook lukken, als deze maar scherp genoeg is.
bamibal
7 jaar geleden
Zoals degene voor me al aangaf, met een kartelmes. Als je die niet hebt: prik een scherp mes met de punt in de tomaat, dan vanaf daar snijden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in de lengte half doormidden, schil naar de snijplank. hele lengte van het mes gebruiken om te snijden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Messenslijper! Een goed mes (scherp tomatenmesje, gekarteld) en heel belangrijk kies een goede tomaat.

Tomaat
Koop eens bij meerdere (echte) groenteboeren e/o supermarkten of op de (biologische) markt goede tomaten. Let op soort en ras, gewoon uitproberen.
Mijn keuze viel uiteindelijk op de Italiaanse Pomodoro, ook wel Roma genoemd. Goed van smaak en structuur. Een goede tweede vond ik de Tasty Tom.

Mes
Een messenslijper kopen voor gekartelde messen kan, dan houd je het zelf bij.
https://www.bol.com/nl/l/messenslijpers-gekartelde-messen/N/11824+4287494688/

Pomodoro
De ‘gouden appel’ van de Italiaanse keuken heeft, over het algemeen, een vollere en zoetere smaak dan de Nederlandse variant. Hij is ovaal van vorm en wordt ook wel ‘roma’ genoemd. Heerlijk als basis voor sauzen, soepen, salades en perfect om te drogen in de oven.
https://www.culy.nl/inspiratie/alles-over-tomaten-van-cherry-tot-tasty-tom/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing