Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg of houdt je zuurkool echt zuur?

De zuurkool van de groenteboer is erg lekker qua structuur en smaak en kwaliteit van de kool. Het enige is dat ik m minder zuur vind als die pakjes van de supermarkt. Nou is de kool zelf lekkerder van de groenteboer maar het zure van die pakjes vind ik weer lekkerder dan die verse. Kan ik de zuurkool zuurder maken? Of is er een trucje om het zure er niet zoveel uit te halen? Azijn toevoegen is niet echt wat lijkt me, dat veranderd de smaak.
Rauw smaakt de zuurkool van de groenteboer namelijk wel goed zuur.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Het grote verschil tussen verse- en zuurkool uit een pakje, is de hoeveelheid vocht die erbij zit. Zuurkool uit een pakje hoef je alleen op te warmen en er geen water bij te doen. Bij verse zuurkool moet altijd wat water in de pan en daardoor gaat wat zure smaak verloren. Daarom smaakt hij vers wel lekker zolang hij rauw is.

Je zou dus ook stamppot kunnen maken door rauwe zuurkool door de aardappelpuree te stampen en hem zo warm te maken. De structuur is dan echter niet zo boterzacht dan bij gekookte. Hij hoeft namelijk niet gekookt te worden....rauw is hij eigenlijk nog gezonder omdat alle voedingsstoffen er nog optimaal inzitten.

Je kunt echter ook een deel van de verse zuurkool gewoon koken en een deel rauw houden en dit er op het laatst bijdoen als je alles stampt. Je kunt hem ook wat zuurder maken door er wat niet zoete witte wijn of een scheutje natuurazijn aan toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing