Hoe bak je een braadworst?

Hoe bak je een (braad)worst perfect gaar zonder deze doormidden te snijden om te kijken of deze niet rood van binnen is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
67.6K

Het beste antwoord

Liefst eerst de worst een uurtje op kamertemperatuur laten komen.
Klontje (braad)boter in de pan, laten smelten tot het bruin wordt, braadworst er in en een paar minuten per kant aanbraden. Dan het vuur (of kookplaat) temperen en op matig vuur nog zo'n 10 minuten laten garen.

Toegevoegd na 38 seconden:
Bij voorkeur braadworst van de echte slager..... ;-)
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Voor die braadworst "van de echte slager" krijg je een dikke plus!

Andere antwoorden (3)

Verse worst of saucijzen zijn hetzelfde en worden vaak braadworst genoemd.
Pan op het vuur, klont margarine in de pan. wanneer dit gaat bruisen de worst in de pan en om en om laten aanbraden. Duurt niet lang, kijk naar de kleur. Zet de pan nu op de kleinste pit op een PLAATJE (vlamverdeler) en wel met DEKSEL op de pan nog een kwartier à 20.minuten laten staan.
In een goede scheut kokend (niet koud! anders schrikt vlees, wordt taai) water kan het nu stoven en daarmee bereik je een warme en gare binnenkant. Ook heb je nu een lekkere jus.
Nog iets, voor de mensen die toch iets minder vet willen eten: prik zodra de worst in de pan ligt met een grote vork een paar keer gaatjes in de worst, hierdoor ontsnapt tijdens het braden veel vet, wordt de worst dus droger en is nog wel lekker van smaak.

Eet smakelijk!

Toegevoegd na 5 minuten:
Begin met een gesnipperd uitje te bakken en voordat de deksel op de pan gaat een of meerdere gekneusde tenen knoflook bovenop de worst leggen,

Toegevoegd na 20 minuten:
Plaatje of vlamverdeler

http://www.blokker.nl/nl/blknl/koken-en-tafelen/keukengerei/overig-keukengerei/handy-sudderplaatje
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je geen risico wilt lopen dat de worst openbarst, laat je ze even wellen in heet water, totdat ze grijs kleuren.

Doe een beetje braadvet in een koekenpan en laat het heet worden. Zet het vuur iets lager en leg de worsten hierin. Neem een tang ofzo, maar geen vork. Als je erin prikt loopt het sap eruit en worden ze droger.
Ik leg er vervolgens een dubbel vel keukenpapier op, waarvan ik de hoeken heb omgebogen, zodat het papier alleen de worsten bedekt en niet in het vet of erger nog, met het gasvuur in aanraking komt. Na een minuut of 8 zachtjes bakken, haal ik het papier eraf en draai de worsten om. Vervolgens bedek ik ze weer met het papier.
Na weer 8 minuten zijn ze meestal gaar en mooi bruin. Het papier heeft zijn werk gedaan en heeft veel vet opgenomen uit de worsten. Dat belandt in de afvalbak.
Het mooiste is dat mijn kookplaat vrijwel schoon is gebleven, want normaliter spettert braadworst enorm.

De tijd is een indicatie... ik kijk meestal of de kleur mooi bruin is, maar gaar zijn ze altijd wel. In elk geval krijg je er lekkere, sappige, mooi gebakken braadworstjes door.

Toegevoegd na 6 minuten:
Oh ja, dat vergat ik nog; Als je de worsten in het water hebt laten wellen moet je ze wel even goed droog deppen met een stuk keukenpapier, nadat je ze uit het water hebt gehaald.
amc
6 jaar geleden
Klontje boter samen met een flinke scheut water in de pan, boter laten smelten. Ondertussen met een vork aan 1 kant 1 keer prikken zodat er 3 tot 4 gaatjes inzitten. Deze kant leg je aan de bovenkant van de pan. Doe de deksel op de pan en laat de worst eerst in ongeveer 6 min bijna gaar worden. Dan deksel eraf en omdraaien en droogbakken. Zorgen dus dat het water verdampt. Eventueel nazouten. Eet smakelijk