Wat is het verschil tussen bakmixen voor bijv. brood, pannenkoeken of cake? (zie uitleg)
Er zijn 1001 soorten bakmixen te koop voor brood, pannenkoeken, cake, pizza, etc.
Wat al deze bakmixen gemeen hebben, is dat er 1 of meerdere graansoorten inzitten.
Nu vraag ik me af wat het verschil is tussen deze bakmixen?
Als het gaat om pannenkoekenmix waar je bijv. geen eieren meer bij hoeft te doen of cakemix waar alleen nog maar water toegevoegd hoeft te worden, dan snap ik het verschil. Er is dan immers al eipoeder, melkpoeder of suiker toegevoegd.
Maar als dat niet het geval is, wat 'maakt' de bakmix dan geschikt voor juist brood, of juist voor pannenkoeken of pizza?
Is het een andere verhouding van graansoorten, een andere verhouding van volkoren meel/niet volkoren meel?
- Verhouding tussen verschillende granen
- Volkoren meel, moutmeel, bloem en soms nog zelfs vlokken
- Toegevoegde pitjes en zaadjes, zoals bijv. lijnzaad of zonnebloempitjes
- Toevoegingen als gist, bakpoeder, zout, emulgator Vind het wel interessant om zonder die mixen te werken. Vraag me ook af wat het doet voor zo'n mix als je bijv. andere verhoudingen van granen doet, meer of juist minder volkoren doet, een moutmeel toevoegt of niet, etc.
Wat dat voor de smaak doet.
Alhoewel voor iets als een pannenkoek je ook simpelweg 100% tarwemeel of bloem kan gebruiken natuurlijk.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.