hoe maak je bloem?
ik ben koekjes aan het bakken maar alle winkels zijn dicht en ik kan dus geen bloem kopen. mijn oma heeft ook geen bloem in huis, dus weet iemand hoe je bloem moet maken die geschikt is voor koekjes.
Mix 125 gr. roomboter met een ei en 100 gr. suiker tot het romig is en doe er wat vanille bij. Blijf roeren tot je geen suiker meer hoort en het opgelost is in het beslag. Doe er dan beetje bij beetje steeds wat maizena bij tot ong. 250 gr. en het een lekker zacht deeg is en een beetje vast, maar niet te hard.
Maak hier bolletjes van en leg ze op een ingevette bakplaat. Maak ze met de tanden van een vork even iets platter zodat je de ribbels erop ziet. Strooi er wat muisjes of ander strooisel op en schuif ze in een warme oven, die je al hebt voorverwarmd op 180 graden C. Zorg wel dat ze iets uit elkaar liggen, omdat ze wat uitlopen.
Na 15-20 min. zijn ze klaar. Ze mogen niet echt bruin worden maar horen meer een witte kleur te houden. Heb je toevallig wel een bakje amandelschaafsel staan, dan kan je daar ook lekkere knapperige koekjes van bakken die bovendien suikervrij en koolhydraatarm zijn.
Doe het schaafsel in een kom en roer er een eiwit doorheen.
Schep hiervan lepeltjes op een bakplaat met bakpapier en maak er met de lepel of vork een rondje van wat je niet te dik plat drukt. Zijn ze te dik, dan worden ze taai. Hoe dunner hoe knapperiger.
In een voorverwarmde oven van 150 graden C. zijn ze in 25-30 min. goudbruin en klaar. Je kunt ook koekjes van griesmeel bakken, als je dat toevallig wel hebt. Voor ong. 15 stuks doe je in een kom; 225 gr. griesmeel, sap en rasp van 1 citroen, 50 gr. gemalen nootjes of amandelen, beetje vanille, wat honing, 50 gr. rozijnen, beetje bakpoeder, 1 lepel zonnebloem- of arachideolie en 75 ml. yoghurt.
Maak van dit alles een gladde massa die je in hoopjes op een bakblik met bakpapier legt.
In een voorverwarmde oven van 180 graden C. zijn ze in ong. 20 min. goudbruin en klaar. Sprenkel er als ze nog warm zijn wat honing over.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.