Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat soep van het ene op het andere moment bedorven is?

Mijn oom heeft van de week erwtensoep gemaakt. De pannen heeft hij laten afkoelen en daarna in de koelkast gezet. De volgende ochtend waren ze bedorven.

Hoe kan dat? Alle ingrediënten waren vers behalve de bouillonblokjes en de spliterwten (gedroogd pakje van hak)

Ik wil zelf vanavond snert koken en ik wil niet hetzelfde probleem hebben. Word 10 liter en zo'n grote pan kost toch al snel voor €15 aan ingrediënten.

9 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dit wordt veroorzaakt door de grote massa dikke soep en de bacteriesporen die al snel uitgroeien tot normale bacteriën. Juist de dikke soep en de grote hoeveelheid, zorgen ervoor dat alles lang warm blijft. Verreweg de meeste bacteriën zelf zijn al 'doodgekookt' omdat ze de hitte niet overleven, maar sommige bacteriën vormen sporen als soort 'overlevingsvorm'.
Is de soep langzaam afgekoeld en komt deze op een temperatuur die zij prettig vinden (tussen 7 graden C en 60 graden C) zullen de sporen tot normale bacteriën uitgroeien en zeker zolang de temperatuur niet onder de 7 graden uitkomt.
Bacteriën vermenigvuldigen zich ondertussen heel snel, met als gevolg zure soep die soms al begint te schuimen.

Indien het niet geonweerd heeft, zal dit de oorzaak zijn van het snelle bederf.

Om het te voorkomen, zal je zeker dikke soep dus direct na het koken, in kleinere porties moeten verdelen. Deze zet je dan weg om verder af te koelen in een koudere omgeving. Je kunt ze bijv. in een bak met koud water zetten, in een koude kamer, schuur of ook buiten als het daar lekker koud is, zoals 's nachts/ tegen de avond.
Zijn ze eenmaal koud, zet ze dan altijd in de koelkast of vries ze in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is bekend dat als je erwtensoep bewaard, bij omweer met bliksem.
De soep bederft!

Toegevoegd na 2 minuten:
Na het afkoelen in kleine porties invriezen, voorkomt verder bederven!
succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing