Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De suiker dient vooral om de gist te voeden. Niet zozeer om het brood zoeter te maken, want de kleine hoeveelheden zoals je die vindt in de meeste broodrecepten, worden nagenoeg volledig omgezet in koolzuurgas en alcohol. Het zorgt dus voor een chemische reactie met gist, zodat het brood gaat rijzen. Daarnaast zorgt een beetje suiker ook voor een bruinere korst.

Je kunt echter ook prima brood bakken zonder suiker. Ik doe dat al jaren niet meer anders. In verhouding gebruik ik iets meer gist, maar ik merk eigenlijk weinig verschil verder. Ook meel - zeker wit meel, dus bloem - is trouwens en soort suiker en voedt dan ook op vergelijkbare wijze de gist. De suikers uit meel worden alleen minder goed omgezet, dus suiker werkt als een soort 'pep' voor het rijsproces. Nodig is het echter niet, al zal het misschien in brood met een laag glutengehalte of bij andere recepten waarbij door de precieze samenstelling het rijsproces moeilijker verloopt, minder gemakkelijk weggelaten kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Suiker is een smaakmaker, evenals zout. Bovendien is het brood beter snijbaar, anders valt het uit elkaar.
9 jaar geleden
Suiker is nodig als voeding voor de gist. Zonder suiker rijst gist-brood dus niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een tijdje zelf brood gebakken. Op sommige sites wordt gepleit voor suiker in het deeg, omdat daardoor het gist beter zou werken (een gemalen vit. C tablet wordt als alternatief aangeraden). In mijn zoektocht naar het beste recept kwam ik uiteindelijk gewoon uit op een recept zonder suiker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing