Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je zorgen dat je vlees beter "blijft plakken" ?

Regelmatig - elke zondag eigenlijk - maak ik zelf gebraad van alle mogelijke soorten vlees die zich daarvoor lenen. Soms aan één stuk, maar regelmatig ook mooie rollades . Tegenwoordig echter, eet ik die niet meer in zijn geheel in één maaltijd op, maar ongeveer de helft blijft over en gaat in plakjes in de vleeswarenbak, zodat we er de hele week op brood nog van kunnen genieten.

Van stukken filet en hammen kun je prachtige plakjes snijden, evenals van gehaktbroden. Maar van rollades, die natuurlijk uit kleinere stukken en lappen vlees bestaan, krijg je alleen maar slecht passende "puzzeltjes" die je niet mooi op je brood krijgt.

Zijn ze niet minder lekker om, maar nu vraag ik me toch af : is er een niet trucje / middeltje dat er voor zorgt dat je zelfgemaakte rollades één "geheel" blijven en niet in de verschillende gerolde lagen uit elkaar vallen ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Rollade gemaakt uit het schouderstuk zal altijd losse delen bevatten omdat hierin het bloemstukje, de sucade e.d zitten. ook de vleesstructuur is losser en de draad is grover dan bij een filetstuk dat uit een deel bestaat. Daarom blijven plakken van een filetrollade altijd zonder problemen heel.

Ik weet niet of je de rollade wel vaszet met iets als bijv. schaschlikpennen o.i.d. maar dit helpt ook om de rollade beter in vorm te houden. Voor je hem opknoopt, steek je er rvs. pennen doorheen om hem beter in model te houden en hierdoor komt hij mooi stevig in elkaar te zitten. Daarna bindt je hem stevig, maar niet zo strak op dat hij in het vlees zal snijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Transglutaminase (vleeslijm) is te koop op onderstaande link, helaas is de verpakking per kilo en kost dan EUR 85,60.
Verpakkingen van 100 gram zijn ook verkrijgbaar voor EUR 25,- bij 2e link.

Transglutaminase wordt veel gebruikt in de vlees industrie om reststukje hoogwaardig vlees (bv biefstuk) samen te lijmen tot grote "worsten" waarvan bruikbare porties gesneden worden. Heel veel biefstuk in de supermarkt bevat dit product.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor meer info zie
http://home.kpn.nl/reijhamer/lijmen.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Marleen,

je zou een echte snijmachine kunnen overwegen. Ik heb 4 jaar geleden een 2e hands Berkel 834 gekocht. Hij is loodzwaar, wat enerzijds jammer is, maar hij is dus extreem stabiel. De voordelen: er zit een slijpinrichting op waarmee je het cirkelvormige mes werkelijk vlijmscherp slijpt. Daarmee kun je rollade goed snijden, hoewel ik daar wel eerlijk bij zeg dat ik dan niet dunner snijd dan 2 mm. Maar bijv. salami kun je gewoon 1/2 mm dik snijden en carpaccio maken gaat ook reuze. We snijden er ook flinterdunne rauwe ham mee. Bij de verhuizing naar Kreta stond de Berkel als 1e op de lijst met mee te nemen zaken!
Toen ik thuis aan kwam zeulen met het geval verklaarde iedereen me voor gek, maar dat hield al snel op. Onze Berkel snijdt ook kaas, groente en brood perfect. We willen hem echt niet meer missen. Als je een beetje uitkijkt kun je er een kopen voor rond de 200 euro (gebruikt). veel slagers denken dat ze de klanten geen plezier doen door met zo' n ouwe taaie te werken. Die van ons is uit 1959 en heeft naar schatting nog maar de helft van zijn bruikbare diensttijd erop zitten :). Oja en het ronde mes kan circa 50 a 75 keer worden geslepen voor het moet worden vervangen. Aangezien wij niet de hele dag staan te snijden slijp ik het mes eens per 6 maanden.

Als alternatief: er zijn lange, dunne soepele messen van vrij zacht staal (die je dus ook loeischerp kunt slijpen) voor het snijden van ham. Misschien dat je zoiets zou kunnen proberen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer het eens met een gevulde rollade.
Je gaat als volgt tewerk:
Koop gehakt van het zelfde soort vlees als je rolladelappen, meng dit met kruiden, een eitje en wat chapelure (paneermeel voor de Nederlanders) en draai dit desnoods nog eens door een vleesmolen met een zeer fijne plaat.
Leg je stukken vlees op een alu folie en smeer hierop je vulling in een niet al te dikke laag. Rol het geheel op en draai de uiteindes dicht. Pocheer dit geheel in bijna kokend gezouten water. Vanaf hier heb je twee mogelijkheden:
Als je rollade gaar is kan je deze nog even aanbakken om een mooi bruin korstje te bekomen. (wel de alu folie verwijderen he!)
Of je kan de rollade niet helemaal gaar laten worden en deze dan, na de alu folie verwijderd te hebben, aanbakken en verder garen in de oven.
Succes en smakelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing