Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je een "gehaktbrood maken zonder oven, dus in een [braad-]pan op het fornuis?

Is het mogelijk om een gehaktbrood te maken zonder oven?
Is dit misschien afhankelijk van het recept?
Als dat zo is, welk recept heb ik dan nodig?

Toegevoegd na 6 dagen:
Hartelijk dank voor alle antwoorden en reacties!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je kan dat gewoon ook in een pot of pan op het vuur klaarmaken, ik maak dan bv twee kleinere gehakt broodjes , bak die aan in de pan ,veel boter bij ,vuur lager zetten ,onder allu folie ,regelmatig keren en bedruipen ....
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat kan niet.
De afmetingen van een gehaktbrood zijn zo groot, dat het lang duurt voor de binnenkant gaar wordt.
In een oven wordt de warmte door de lucht toegediend, wat heel langzaam gaat.
In een pan op het vuur wordt alleen de onderkant verhit, en veel te snel .
Het gaat dus aanbranden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toen mijn moeder nog geen oven had, mocht ik als kind meestal meehelpen met het maken van gehaktbrood. Zij gebruikte het meestal als broodbeleg, in plakjes gesneden met een beetje mosterd of ketchup erop en wij vonden het als kind heerlijk!

Ik weet nog dat zij altijd 1 kg. gehakt in een kom deed, dit kruidde en er gingen gesnipperde uitjes door, enkele eitjes en geweekt brood. Met geweekt brood wordt gehakt namelijk smeuiger. Was het te vochtig dan deed ze er nog wat paneermeel bij of fijngemaakte beschuit, tot de massa wel vochtig maar niet te slap was. Met natte handen wreef ze over het gevormde enigszins ovale brood, zodat het mooi dicht was rondom. Ze rolde het dus tot een soort langwerpige bal.

In de juspan liet ze dan boter heet worden en als de bubbels uitgebruisd waren liet ze het brood erin zakken. Ze schroeide het op hoog vuur rondom dicht en als het bruin gebakken was, schoof ze het brood iets aan de kant en liet wat hete bouillon langs de rand van de pan lopen om het hete vet af te blussen. Zij maakte hiervan altijd een jus, maar dit hoeft natuurlijk niet. Zij gebruikte altijd boter en dit verbrandt snel, daarom wilde ze snel van de hoge temperatuur af. Tegenwoordig nemen we eerder bak-/braadvet of gieten er een scheut olie bij om branden van boter te voorkomen.

In elk geval moest het nu alleen garen en daarvoor deed ze een sudderplaatje op de laagste vlam en liet het zo gaar worden, waarbij ze het af en toe omdraaide en er wat braadvet over schepte. De deksel ging er wel op bij het sudderen, niet bij het bakken. Het brood was na een half uut tot 3 kwartier altijd gaar, ligt er net aan hoe dik je het maakt of hoeveel gehakt je gebruikt natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing