Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik vanavond gehaktballetjes maak en in de koelkast bewaar, zijn die morgenavond dan nog vers genoeg?

Ik kook af en toe een zeer grote hoeveelheid spaghettisaus. Daar gaat vlot drie kilo gehakt in, verwerkt tot gehakballetjes de grootte van een grote knikker (een "bolleket" :) ), goed voor een 15-tal porties voor één persoon.

Nu hebben wij een zoontje van 4 en mijn vrouw gaat werken in de late ploeg, dus ben ik 's avonds vaak alleen. Het duurt ongeveer 3 uur om de saus van begin tot einde af te werken. Lukt me niet in één avond met mijn zoontje thuis.

Nu had ik gedacht om dat in twee avonden te doen:

-vanavond het vlees klaarmaken (mengen met vanalles, kruiden, spekblokjes, uitjes, peterselie hakken, enz, enz, balletjes rollen,... duurt al vlot anderhalf uur)
-en morgen dan de saus maken, gehaktballetjes klein beetje bakken in de pan en bij saus voegen (duurt ook al vlot anderhalf uur).

Ik vraag me af, als ik vanavond die balletjes al rol en bewaar in de koelkast op borden met daarover van die plastic "clingfolie" zodat er niet te veel lucht en zo bij kan, gaan die morgenavond dan nog "vers" zijn om te bakken en te verwerken in de saus of gaan die al helemaal droog zijn? Iemand een idee? Of is er iets "extra" dat ik kan doen om ze lekker "vers gerold" te houden?

Dank voor de info!!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

ja hoor, dat kan. Sterker nog, sommige kruiden kunnen beter hun smaak afgeven als je ze een dagje laat trekken. Let wel op dat je alle ingrediënten schoon en koel verwerkt. Voorkom kruisbesmetting door schoon keukengerei te gebruiken. Hou met name het gehakt niet te lang buiten de koelkast. Als je alles goed afgedekt in de koelkast bewaard en morgen goed verhit, blijven de smaken behouden en is de kans op bederf minimaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het 'vers' bewaren van de balletjes. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn. Wij spreken hier nog steeds over Tupperware, bedoelen dan een plastic bakje met deksel te sluiten van welk merk dan ook [te koop bij de Hema en/of de Blokker bijv.] die prima voldoen aan jouw vraag.
Natuurlijk kun je ook plastic folie gebruiken, maar in zo'n bakje is naar mijn ervaring handiger en bovendien minder duur, deze bakjes zijn af te wassen en de folie moet je steeds kopen en na gebruik weggooien.

Wat je zou kunnen doen om tijd te besparen is bijvoorbeeld de gehaktballetjes iets groter te rollen "maatje golfbal".

Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing