Als ik vanavond gehaktballetjes maak en in de koelkast bewaar, zijn die morgenavond dan nog vers genoeg?
Ik kook af en toe een zeer grote hoeveelheid spaghettisaus. Daar gaat vlot drie kilo gehakt in, verwerkt tot gehakballetjes de grootte van een grote knikker (een "bolleket" :) ), goed voor een 15-tal porties voor één persoon.
Nu hebben wij een zoontje van 4 en mijn vrouw gaat werken in de late ploeg, dus ben ik 's avonds vaak alleen. Het duurt ongeveer 3 uur om de saus van begin tot einde af te werken. Lukt me niet in één avond met mijn zoontje thuis.
Nu had ik gedacht om dat in twee avonden te doen:
-vanavond het vlees klaarmaken (mengen met vanalles, kruiden, spekblokjes, uitjes, peterselie hakken, enz, enz, balletjes rollen,... duurt al vlot anderhalf uur)
-en morgen dan de saus maken, gehaktballetjes klein beetje bakken in de pan en bij saus voegen (duurt ook al vlot anderhalf uur).
Ik vraag me af, als ik vanavond die balletjes al rol en bewaar in de koelkast op borden met daarover van die plastic "clingfolie" zodat er niet te veel lucht en zo bij kan, gaan die morgenavond dan nog "vers" zijn om te bakken en te verwerken in de saus of gaan die al helemaal droog zijn? Iemand een idee? Of is er iets "extra" dat ik kan doen om ze lekker "vers gerold" te houden?
Dank voor de info!!!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.