Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er een gezond alternatief op basterdsuiker?

Sinds een tijdje ben ik overgestapt op ongeraffineerde suikers. Echter ben ik ook een bakfreak en zou mijn gezondere gewoontes ook graag meenemen naar het bakken.
Bestaat er een gezond alternatief op basterdsuiker? (Ongeraffineerde basterdsuiker?)

10 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Suiker kun je door veel dingen vervangen.
Een goed alternatief is bijvoorbeeld kokosbloesemsuiker of palmsuiker of palmbloesemsuiker.
Een ander alternatief is Stevia. Let er hierbij op dat je echt Stevia hebt en niet een zoetstof met Stevia-extract. Je kunt kiezen voor een poedervorm (dan moet je hetzelfde volume nemen als bij suiker, niet niet hetzelfde aantal gram!), of een vloeibare vorm. In het laatste geval moet je even een goede omrekentabel zoeken.
Veel gerechten laten zich ook goed lenen voor echt vrij van toegevoegde suiker, en dan in plaats daarvan zoet fruit toe te voegen, bijvoorbeeld dadels of banaan.

Wat je ook kiest, je gerecht wijkt af van het originele recept en om dat goed te krijgen is een kwestie van oefenen, proeven en wennen!

Er zijn verschillende sites die je goed op weg kunnen helpen hiermee. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, ruwe rietsuiker. En je zou, als dat in de recepten aan te passen is, ook zuivere honing kunnen gebruiken.
Amadea
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing