Waaruit bestaat het gerecht "blinde vis"?
Nog nooit van gehoord, zou een "oud-Hollands" gerecht zijn.
3.9K
3.9K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je er nog nooit van gehoord hebt, hoe kan het dan dat je hier een vraag over stelt...? ;)
Dat even terzijde: Ik vermoed dat het gaat om het gerecht blinde vink, maar dan met vis in plaats van vlees.
Dat even terzijde: Ik vermoed dat het gaat om het gerecht blinde vink, maar dan met vis in plaats van vlees.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Rabelais: Je bent erg scherp :-))
Voor vandaag had ik er nog nooit van gehoord.
Het is geen blinde vink, maar ook geen vis. Dat weet ik inmiddels.
Voor vandaag had ik er nog nooit van gehoord.
Het is geen blinde vink, maar ook geen vis. Dat weet ik inmiddels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hmm... dan ben ik onderhand ook wel benieuwd naar het antwoord.
Kan er op Google werkelijk niets over vinden (maar dat heb je zelf waarschijnlijk ook al ondervonden).
Kan er op Google werkelijk niets over vinden (maar dat heb je zelf waarschijnlijk ook al ondervonden).
anneliez
10 jaar geleden
waarschijnlijk iets dat gemaakt werd om op vis te lijken als de vis te duur was
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@anneliez
Dat vermoeden heb ik ook.
Ik weet in ieder geval dat de term 'blind' in een gerecht vaak wordt gebruikt om (een gebrek aan) iets te maskeren.
Dat vermoeden heb ik ook.
Ik weet in ieder geval dat de term 'blind' in een gerecht vaak wordt gebruikt om (een gebrek aan) iets te maskeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
" modern" recept : blinde vis
Maak een gehakt van zalm en gamba's. Pel 200 gram gamba's en snij een stuk van 200 gram zalm in snippers. Pureer de gamba's en zalm, samen met het eigeel van één eiSnij twee reepjes zalm van een zijde en leg deze naast elkaar. Leg hierop een schepje zalm/gamba gehakt. Pak nu 2 plakjes bacon en leg hier de zalm+gehakt op. Rol dit alles mooi op en bak de blinde visvink zo'n 8 minuten om en om .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het vreemde is dat het door [niet arme] katholieken op vrijdag werd [wordt] gegeten.
Ik kon er inderdaad ook niets over vinden online.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In oude kookboeken werd er gesproken van " blind" bakken wanneer er een laagje ( deeg) of puree overheen zat.
Of als iets troebel was: blind geslagen Wanneer je zelf bouillon hebt getrokken en deze is troebel geworden (Blind geslagen) dan kun je deze vertroebeling wegnemen door een eiwit te nemen en dit in de hete bouillon te brengen.
Tegenwoordig is blind bakken dat de taartbodem even solo gaat met iets zwaars erop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Erna55: Is dit een eigen recept?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De moderne blinde vis :
http://www.rtl.nl/components/huistuinkeuken/life4you/recepten/blinde_visvink_.xml
http://www.rtl.nl/components/huistuinkeuken/life4you/recepten/blinde_visvink_.xml
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Erna55: bedankt voor dit recept!
Klinkt erg lekker... alleen het plakje bacon, waar zou je dat nou door kunnen vervangen... misschien een touwtje?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is inderdaad blinde vink, maar dan met vis... ;)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.