Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke soorten vlees (koe paard varken) kun je het zelfde bereiden als biefstuk?

Toegevoegd na 2 uur:
Ik bedoel op dezelfde manier bereiden,
kort bakken,maar eenpaar minuten zodat het binnenin nog een beetje roze is,(medium bij biefstuk)en toch lekker mals.

10 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Steaks zoals de ossenhaas, longhaas entrecote, ribeye, rump steak, kogelbiefstuk en hollandse biefstuk komen uit het achterkwartier van het rund. Deze zijn allen te bereiden als biefstuk, {kort bakken.}
Vaak wordt aangeraden om een biefstuk na het bakken te zouten, het zout zou anders vocht aan het vlees onttrekken waardoor het taaier wordt, dit is volkomen onzin, in de korte tijd zal het zout geen vocht onttrekken.
Biefstuk is van het rund of het kalf of van het paard, en van wild. Van het varken worden "medaillons" van de ham gesneden en worden wel biefstuk genoemd, wat ze niet zijn, omdat ook deze rose /doorgebakken geserveerd worden . Ook het varkenshaasje wordt rose'/licht doorgebakken geserveerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De varkenshaas heeft dezelfde bereidingstijd als de runderbiefstuk.

Toegevoegd na 7 minuten:
Biefstuk mag je met goede hete boter niet langer bakken dan 4-5 minuten, anders is het taai en te gaar. Stoven, smoren, braden en barbecuen zijn processen voor een compleet ander gedeeld van de koe.
Vergelijkbaar is alleen varkenshaas, de biefstuk van het varken.

En het verschil tussen bakken en braden: http://www.goeievraag.nl/eten-drinken/koken-recepten/vraag/62856/verschil-tussen-bakken-braden-levensmiddelen

Toegevoegd na 2 uur:
Op je aanvulling: Alleen lendenbiefstuk, biefstuk van de haas en varkenshaas zijn daarvoor geschikt. Misschien paardenbiefstuk, maar ik weet niet zeker of dat mals genoeg is voor (kort) bakken.
Ik weet niet of je van lever houdt? Maar dat kan ook klaar zijn na 8 minuten bakken (vooral niet langer).
Of je vlees kan klaarmaken als biefstuk is dus geheel afhankelijk van de structuur van het vlees en dat is bij een dier op alle lichaamsplaatsen anders.
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing