Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een zwarte (vlees)braadpan, een rode loodzware Le Creuset pan. Zijn ze voor verschillende soorten vlees?

Ik vond nog een soort wokpan, een hapjespan, een weet-ik-wat-voor-pan.
Kan ik er een paar wegdoen?

Toegevoegd na 28 minuten:
Men weet het niet meer precies maar, de rode pan was ongeveer € 170,00 en de zwarte iets van € 25,00. Dat is een groot verschil voor tweemaal hetzelfde.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Die rode Le Creuset is om o.a. stoofvlees in te maken, die moet je nooit weg doen, mooiere pannen vind je niet. Pan met een zgn dikke bodem. Zelf heb ik ook zo'n soort pan, ik gebruik deze om stoofpotten maken, vlees aanbakken en vervolgens schuif ik het hele zaakje in de oven om te garen, maar ik gebruik 'm ook als frituurpan. Schoonmaken met heet water en daarna insmeren met olie, anders slaat ie wit uit. De zwarte pan is een wat ze in de volksmond juspan noemen, een braadpan met dunne bodem, hier maak je dingen in die snel gaar zijn, gehaktballen, karbonade of om iets in op te warmen, nasi, stamppot enz.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mijn inziens kan je in beide pannen gelijksoortig vlees bakken en stoven. Persoonlijk zou ik de zwaarste houden om bijv draadjesvlees te sudderen en goulash enz.

Verder is het een gevoelskwestie wat je zelf het lekkerste vindt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, ze zijn voor ander/verschillend vlees.
Voor wat ze "groot" vlees noemen heb je een zware braadpan nodig. Wat je hebt is een zware en een lichte. Alle waar naar z'n geld. In de zwarte braad je gehaktballen en in de rode Le Creuset leg je dat mooie vlees dat je voor het Kerstdiner van plan was...

Vraag is: hoe vaak kook je?
Eigenlijk denk ik dat beide pannen niet voor jou geschikt zijn, je zou met iemand moeten ruilen die een minder zware braadpan heeft en dolgraag de rode van Le Creuset wil overnemen/ruilen. Op zo iemand moet je wachten. Je kunt ook al je pannen weg doen, meestal begin je met een gekregen setje en koop je daarna zelf een paar pannen, maar er zijn hele goede en mooie van BK bijvoorbeeld. Er zijn nog véél mooiere pannen die veel duurder zijn, maar dat is wat overdreven, vind ik.
Ik heb geleerd om elke paar jaar de keukenkasten [pannen] uit te mesten en wat ik dus niet gebruik [poffertjespan/grillpan en een teveel aan koekenpannen] weggeven aan je omgeving of aan de kringloopwinkel. Daar zijn echt mensen die je heel blij kunt maken met goede pannen voor een leuk prijsje!
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing