Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is Primadonna olijfolie geschikt om te bakken/braden?

Bovenvermelde olijfolie is verkrijgbaar bij Lidl. Iemand vertelde mij, dat er verschil is tussen olijfolie die je in salades kunt gebruiken en olijfolie waarmee je kunt bakken en braden. Vandaar mijn vraag of bovenvermelde olijfolie geschikt is voor bakken en braden?

10 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als het extra vierge is niet omdat deze bij verhitting veel smaak verliest, dat is geschikt voor koude/lauwe gerechten. De gewone olijfolie en de vierge is wel geschikt om mee te bakken en braden. Voor zover ik weet is de olijfolie van Primadonna extra vierge, dus dan is deze niet geschikt voor verhitting, maar mogelijk is er ook een gewone of vierge olijfolie van dit merk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kijk wat op het etiket staat.

Extra vierge olijfolie wordt koud gebruikt voor pasta, salade, vinaigrettes, tapenades en koude sauzen. Extra vierge olijfolie is minder geschikt voor frituren en om te bakken. Bij verhitting kunnen schadelijke stoffen, zoals PAK's, ontstaan. Hoe vaker of langer extra vierge olijfolie wordt verhit, hoe meer PAK's worden gevormd.

De gewone olijfolie is zuiverder en daardoor beter geschikt voor frituren en bakken of braden. Omdat deze olijfolie voor het belangrijkste deel bestaat uit geraffineerde olie, verandert de olie niet van kwaliteit en smaak bij verhitting. Deze olijfolie kan beter tegen verhitting dan harde vetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: Primadonna olijfolie verkrijgbaar bij de Lidl is volgens het etiket extra vierge olijfolie, en ik heb het jarenlang gebruikt om te frituren (max 180°C, nooit meer dan 2 keer gebruikt) met zeer goede resultaten.
Persoonlijk vind ik deze olie redelijk goed smaken, iets te bitter voor mijn gevoel, en zeker een prima prijs/kwaliteit verhouding...
... maar juist omdat het goed geschikt is om te frituren, heb ik mijn twijfels over de ware aard van het spul, zeker gezien de prijs.

Zoals iemand anders aangaf, extra vierge olijfolie mag niet gefilterd worden, en is afkomstig van de allereerste koude persing van de vruchten. Dat betekent dat de olie bepaalde smaak- en kleureigenschappen heeft die andere soorten niet hebben (doorgaans is het donkerder en heeft een meer uitgesproken smaak) Helaas is deze olie hierdoor erg gevoelig voor oxidatie, zeker als het verhit wordt boven de 180°C.
Alle andere soorten olie worden gefilterd of zelfs geraffineerd, en dan worden alle bestanddelen die kunnen oxideren of verbranden verwijderd. Hiermee lever je iets in qua smaak en kleur, maar dan is het product stabieler en langer houdbaar.
Vandaar de bekende vuistregel van: "extra vierge voor koude bereidingen, gewone olijfolie voor warme bereidingen."

Er zijn echter twee soorten olijfolie extra vierge die je toch kan gebruiken om te frituren:
- Extra vierge olie van de beste kwaliteit, omdat het toch erg zuiver is, mits de temperatuur onder de 180°C blijft en je het maar 1 of maximaal 2 keer gebruikt. Dan is de olie nog steeds stabiel, en het ontwikkelt geen nare smaken. Het nadeel is dat je relatief veel olie gebruikt, en dit product is erg duur.
- Extra vierge olie die toch gefilterd is. Dan zou deze olie eigenlijk het predikaat "extra vierge" niet mogen dragen, maar... dat soort dingen gebeuren. Het is een harde feit dat er veel meer olijfolie wordt verhandeld als 'extra vierge' dan daadwerkelijk geproduceerd wordt. Het hoeft zeker geen slechte olie te zijn, en het is prima geschikt om te frituren.

Hiermee wil ik Lidl niet van fraude beschuldigen, begrijp me niet verkeerd, maar ik blijf het raar vinden dat een olijfolie die als extra vierge wordt verkocht voor zo'n relatief lage prijs als Primadonna, zo goed geschikt is om te frituren.
Persoonlijk gebruik ik dat merk niet meer. Ik betaal nu iets meer voor de extra vierge van AH-huismerk, die ook prima tegen frituren kan en ik qua smaak lekkerder vind.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing