Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mijn superfood cupcakes zijn ingezakt en nog best zacht, wat heb ik verkeerd gedaan?

Ik heb dit recept gebruikt qua hoeveelheden:
http://www.koopmans.com/mijn-bakboek-verzamel-je-recepten/bakboeken/eeylianne/rozijnen-cupcake/3336/
bloem = speltbloem
boter = kokosolie
suiker = lichte basterd suiker
rozijnen = gewelde gojibessen, cranberries en moerbeien.
ook heb ik nog 2 eetlepels chiazaad toegevoegd.
Wat ik me kan voorstellen omdat het chiazaad als het in aanraking komt met vocht geleiachtig wordt ik misschien de melk had moeten weglaten en de goijbessen niet had moeten wellen. Zou dit kunnen kloppen of hebben jullie nog andere ideeen waarom dit mis is gegaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ik heb dit ook al voorgehad en bij mij kwam dat doordat ik de bakplaat te hoog in de oven had gestoken. Je zet de bakplaat best onderaan en haalt de gril en zo ook best uit de oven. Ook de oven voorverwarmen is belangrijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Enerzijds denk ik dat je beslag te nat was, door het wellen van de gojibessen, waardoor ze inzakken. Anderzijds denk ik dat je niet snel genoeg hebt gekoeld, waardoor het zacht blijft.

Door het wellen van de gojibessen komt er veel meer water in het beslag dan wanneer je niet-gewelde rozijnen toevoegt. Echter, om gojibessen zacht te maken moeten ze geweld worden. Dit zou je kunnen doen in een deel van de melk uit het recept, bijvoorbeeld in de helft van de melk even voorweken. Niet door-en-door, omdat ze dan tijdens het bakken geen overtollig vocht meer opnemen. De rest van de melk kun je dan zo gebruiken als in het recept is voorgeschreven.

Hoe heb je de kokosolie verwerkt? Heb je dat laten smelten voor gebruik? Dit gaat heel goed als je de gestolde olie in de mixkom doet en deze dan even in een bak warm water zet. De olie smelt dan heel snel (al boven de 25 graden Celsius) en kan verwerkt worden. Na het bakken dan de cakejes heel even buiten de oven laten afkoelen en dan vrij snel in de koelkast verder afkoelen. Op deze manier stolt de kokosolie weer en krijgt het recept zijn uiteindelijke structuur.

Het recept klinkt trouwens heel lekker, ga ik ook zeker eens proberen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing