Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn zelfgemaakte confituur is te zoet,als je minder geleisuiker gebruikt gaat hij dan wel voldoende opstijven?

Recept 800gr kleine gele pruimen, 2appels, 425 gr geleisuiker,halve citroensap,3zakjes vanillesuiker, 3tl vanilleextract. Dit zorgt voor lekkere jam, maar naar mijn smaak veel te zoet. Wat nu meer fruit zelde hoeveelheid suiker?

10 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, je hebt wel de voorgeschreven hoeveelheid geleisuiker nodig anders stijft het echt onvoldoende op. Maar je kunt het prima minder zoet maken door in plaats van sap van een halve dat van een hele citroen te nemen. En een zakje vanillesuiker minder, dus twee in plaats van drie. Het zou best eens kunnen dat de confituur daarna precies voldoet aan jouw zoetheidswens!
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als je in verhouding minder suiker gebruikt en bang bent dat het te vloeibaar blijft, kun je Pec-plus (pectine, een geleermiddel) toevoegen.
En anders misschien een zetmeel om het te binden. Succes en eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jaciem heeft gelijk met het toevoegen van pectine.
Je kan echter ook een gelatineblad/poeder toevoegen. Of wat agar-agar, dan kan je ook met minder suiker een lekkere en toch stevige gelei maken. Doe ik ook al vele jaren en mijn gelei's worden door mijn familie zeer geapprecieerd.
Smakelijk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing