Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

pak lasagne over datum. Eten?

ik heb net lasagne gemaakt en gegeten maar nu blijkt de THT tot maart 2009 te zijn. dik een jaar over datum. kan dit kwaad? zakje saus en bladen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nou, ik heb gisteren ansjovis gegeten uit 2006 en leef nog steeds.. Beetje extreem wellicht, maar data op etenswaren zeggen echt niet dat het na die maand ongezond wordt. Hooguit wat smakelozer.

Wél oppassen bij koelversproducten, maar zuurdere dingen als yoghurt en kwark zijn ook nog minstens een week langer goed. En van huis uit meegekregen: pannenkoeken kun je ideaal bakken van melk die over datum is en zelf wat klonterig begint te worden, dat maakt het beslag blijkbaar luchtiger.

Aan de andere kant.. misschien hebben mijn familie en ik daardoor ijzeren magen gekregen :P Ik bepaal altijd met ogen en neus of het nog kan, en laat me niet door zo'n datum leiden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

als die ene houdsbaarheidsdatum verlopen is dan betekent dat dat de winkel het niet meer mag verkopen...
je mag het natuurlijk nog wel eten!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee hoor, dat kan geen kwaad, de bladen al helemaal niet en de poeder voor de saus is droog en goed zout dat bederft ook niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt eraan wat er in de saus zat.
Melk, ei en vlees dat over de datum is (al is het gedroogd en vacuüm verpakt) is altijd riskant.

De pasta is geen probleem, laatst een onderzoek van (ik geloof) de consumentenbond gezien dat erop wees dat rijst en pasta juist met de tijd sterieler wordt.

Je merkt vanzelf wel of je ziek wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt het al gegeten, dus over een paar uur zul je het merken ;)

Nee hoor, dat kan geen kwaad. Het is allemaal droog spul en waarschijnlijk zit er in de saus nog heel veel conserveermiddel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tht betekent tenminste houdbaar tot en vaak kun je het nog jaren na die datum gebruiken en vooral als het droog spul is.
Ik stel voor,dat je elk uur even verslag uit brengt,hoe je je voelt,dan zijn we allemaal op de hoogte of het nog goed was.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden zijn niet correct en volledig uit het luchdledige gegrepen.

Als de producent van dit voedsel een houdbaarheidsdatum op een verpakking zet, betekent dit dat ze garanderen dat het tot die datum te eten is, alles wat je daarna doet is eigen risico maar hier zijn geen stabiliteitsonderzoeken naar gedaan dus je weet nooit wat je jezelf op de hals haalt.

Ik zou het dus vooral niet doen!

Toegevoegd na 28 seconden:
luchtledige*
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het hangt er van af of je gezond bent, ik heb bijv. een donor orgaan en dat is het te sterkste verboden....
maar zou dat niet doen een maand is wat anders maar een jaar......
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing