Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je toch granen gebruiken, de meerwaarde ervan behouden, maar de mindere stoffen, anti-nutrienten, eruithalen?

De ortomoleculaire gedachte gaat uit van weinig of geen granen, als ik het goed begrijp, i.v.m. de voor de darmwand mogelijk schadelijk anti-nutriënten, gluten, lectine en saponine.
Nu heb ik iets gelezen over spoelen, weken en wellen. Als je dat doet kun je de schadelijke stoffen eruit filteren of de werking ervan minimaliseren?
Wie weet waar ik op doel en hoe het precies zit?
Ik denk bijvoorbeeld aan havermout als ontbijt.
Verder zou ik meer zich willen op welke granen of graanachtigen wel kunnen en met welke voorbereiding.
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
gluten is alleen niett goed voor je als je een glutenintolerantie hebt die door een arts is aangetoond.
Cryofiel
10 jaar geleden
@Neska, je hebt het over "anti-nutriënten". Wat zijn dat? Je hbt het ook over het eruit filteren van schadelijke stoffen. Welke schadelijke stoffen zitten er dan in granen? Zoals Ritsuka zegt, gluten is alleen schadelijk als je een gluten-intolerantie hebt. Net als appel slecht is als je een appel-intolerantie hebt. Het feit dat sommige mensen een appel-intolerantie hebben betekent niet dat de hele wereldbevolking nooit meer appels mag eten. Voor gluten geldt hetzelfde.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je moet niet alles geloven wat je leest of hoort... of althans niet zomaar.

De zogenaamde "anti-nutriënten" bestaan niet echt, maar in ons voedsel zitten sowieso bepaalde stoffen die minder goed verteerbaar zijn, of die de verteerbaarheid van andere nuttige stoffen moeilijk maken, of zelfs stoffen die schadelijk zijn, maar dan is het nog de vraag of deze laatste voor iedereen schadelijk zijn.
Je noemt b.v. gluten, en ik weet dat het nu heel hyp is om te roepen dat gluten puur vergif is, dat er boeken hierover geschreven zijn en gehele complottheoriën ontstaan, en zelfs is de verkoop van brood hierdoor gedaald, maar de realiteit is dat gluten is slecht voor mensen die een bepaalde aandoening hebben (coeliakie) en voor de rest is het niet beter of slechter dan welk ander levensmiddel dan ook.

In de praktijk worden vrijwel alle levensmiddelen beter verteerbaar door deze te koken, en dat is zeker het geval voor granen en hiervan afgeleide producten. Tarwe, rijst, maïs, enz... deze zijn allemaal beter verteerbaar en leveren meer nutriënten op als ze gekookt zijn. Zelfs al gaan tijdens het koken een deel van de vitamines verloren, de vitamines die overblijven kunnen beter opgenomen worden in onze darmen.
Wassen heeft geen enkele zin. Eigenlijk, als je meel van granen wast, wat je overhoudt is pure gluten, want gluten lost namelijk niet op in water. Je wast alle zetmeel en een deel van de eiwitten weg, en houdt gluten over. Er is niets mis mee, maar goed voor je om te weten.

Havermout als ontbijt is heel gezond, en haver bevat van nature geen gluten. Het mag niet "gluten-vrij" gemerkt worden omdat tijdens het oogsten, transport en verwerken raakt het bijna altijd verontreinigd met tarwe of andere glutenhoudende granen.
Sinds een paar jaar zijn er speciale gewassen van haver die 100% glutenvrij zijn, deze kan je steeds vaker vinden in natuurwinkels.
Over andere "anti-nutriënten" in granen kan ik je niet vertellen... omdat er niets te vertellen is! Eenmaal gekookt, gebakken of geroosterd zijn de meeste granen prima verteerbaar en heel gezond, tenzij je allergisch of overgevoelig bent voor het ene of andere component, maar dat is iets anders dan "anti-nutriënten".

Trouwens, granen bevatten ook een belangrijk component dat niet verteerbaar is, en dat zijn vezels. Deze leveren geen energie of voedingsstoffen op, maar zijn onmisbaar als onderdeel van een gezonde voeding.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Helder verhaal, dikke plus!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding