Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je appeltaart bakken in een ovenvaste schaal ?

Ik heb een bakblik van 28 centimeter doorsnee en ik heb wel een ovenvaste (glazen) schaal van 24 centimeter doorsnee.
Zou ik het ook daar in kunnen bakken ?
Ik had alles al klaar staan het deeg is al klaar, maar als ik alles in die bakblik van 28 cm doe kom ik te kort voor de bovenkant te bekleden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

In tegenstelling tot wat hier reeds is gezegd moet ik je teleurstellen en je vraag met een ferm neen beantwoorden.
De reden waarom je geen deftige taart in een vuurvaste ovenschaal kan bakken is de volgende:
de warmte heeft veel te lang nodig om doorheen het glas (of Pyrex) te gaan en daardoor zal je nooit een goede taart kunnen bakken in een degelijke schotel.
Om een goede taart te bakken heb je een metalen vorm nodig, deze geleid de warmte direct tot aan het deeg en zodoende zal je taart direct van alle zijden beginnen bakken.
Je kan eventueel ook een silicone vorm gebruiken maar dan zit je weer met het probleem dat zulke vormen nogal wiebelachtig zijn als je ze optilt.
Dus als je van plan bent om in de toekomst nog taarten te bakken neem dan de moeite om te investeren in een metalen taartvorm. Mocht je bang zijn dat je de taart moeilijk uit de vorm zal krijgen koop er dan eentje met een losse bodem. Als je taart uit de oven komt zet je deze op een tas en de rand valt er zo af waarna je de taart van de bodemplaat kan afschuiven.
Veel geluk met je taart en smakelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja hoor dat kan prima,het is alleen lastiger om het eruit te krijgen dus dat wordt snijden en pakken vanuit de schaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hou er ook rekening mee dat je wat langer moet bakken in de ovenvaste schaal. Glas of keramiek geleidt de warmte minder dan metaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing