Hoeveel milliliter vloeistof en hoeveel gram gelatine heb ik nodig om 200gr gemalen en gedroogde kikkererwten te binden?
Aangezien gedroogde en vervolgens gemalen kikkererwten niet bind met gewoon water, vroeg ik mij af hoeveel milliliter vloeistof en hoeveel gram gelatine ik nodig heb om 200 gram gemalen/gedroogde kikkererwten goed te kunnen binden?
Dan moet je de kikkererwten op een rooster laten afkoelen en een beetje drogen, en dan ga je deze roosteren in een hete luchtoven, en hier komt de dikke omhulsel goed van pas, want de vruchten drogen helemaal en krimpen binnen hun omhulsel. Het omhulsel wordt dan goudbruin, maar het vrucht binnen behoudt zijn witte kleur.
Na het roosteren moeten de omhulsels nog verwijderd worden (dat gebeurt mechanisch, b.v. in een trommel), en zo krijg je prachtige, droge, witte leblebi die mooi gaar zijn en die je zo kan eten, evt. met toevoeging van zout. De donker geroosterde kikkererwten worden zonder toevoegingen aan het water gekookt, en zijn van een andere ras met een minder dik omhulsel, waardoor deze al tijdens het koken verdwijnt, en de vrucht donker roostert in de oven.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.