Hoe maak ik gezonde jam?
Hoe maak ik zo gezond mogelijke jam, die wel goed dik is en houdbaar? Ik heb fruit, bramen en bessen in de tuin, dus die gebruik ik. Daarnaast gebruik ik liever zo weinig mogelijk suiker, en als er toch suiker in moet, voor de houdbaarheid, is rietsuiker dan een redelijk alternatief, of is er een andere methode om de jam houdbaar te houden, zonder of met minder suiker? En dan de pectine, ik lees over marmello en agar-agar, hoe werkt dat precies, moet ik dan langer koken, en/of kan ik ook pectinerijk fruit toevoegen, ik las over onrijpe appels met schil en citroensap, in plaats van kunstmatige pectine, en wat betekent dat allemaal voor de kooktijd?
Ik heb net bramenjam gemaakt met 700 gram bramen, moes van vier kleine onrijpe appeltjes en enkele schillen, het sap van een hele citroen en 320 gram rietsuiker. Het werd echter na een minuut of 15 nog niet dik in de pan, en ook niet na de koelkastafkoelproef van 1 minuut, dus nu heb ik er noodgedwongen een zakje geleipoeder met E-nummers bijgedaan, maar dat wilde ik liever niet. Het werd trouwens nog niet dik in de pan. Wel in de koelkast.
Wie heeft goed advies voor de volgende ronde bramen?
Ik ben benieuwd. Alvast bedankt.