Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Ja maar je moet dan wel goed oppassen als je met een gasvuur werkt.
De dampen kunnen dan makkelijker ontbranden, omdat deze dichter bij het vuur zijn.
Zeker branddeken deksel of natte handdoek voorzien om eventueel het vuur te blussen. Zeker geen water opkappen.
Gebruik ook niet teveel olie en zet je vuur niet te hard.
Dit kan je gebruiken voor kleine gerechten te frituren.

Toegevoegd na 1 uur:
Nooit geen water gebruiken bij brandende olie zie link

http://www.youtube.com/watch?v=T4i85Bdxpyg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk het niet, frituren gebeurt op een bepaalde temperatuur en die kun jij moeilijk op een fornuis constant houden, laat staan dat je temperatuur kunt meten. En het is zoals al gezegd reuze gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan zeer zeker, onze grootouders deden niet anders daar er vroeger geen elektrische frituurpannen bestonden.
Je moet echter wel enkele dingen in het oog houden.
Ten eerste neem een kookpot met een dikke bodem en als het even kan ook dikke wanden. De vroegere frituurketels waren namelijk meestal van die zware geëmailleerde gietijzeren gevallen, ik heb trouwens nog zo een erfstuk staan.
Ten tweede blijf erbij. Dus niet even een praatje met de buren gaan maken als je ketel opstaat.
Ten derde zorg dat je niet te veel ineens in de ketel gooit daar je anders riskeert om een overstroming te krijgen.
Nog een kleine tip om de temperatuur enigszins te controleren: neem een langwerpig stukje brood (geen al te vers maar oud geen keihard gedroogd) en doop dit in het vet, als het direct begint te schuimen/bakken is het vet heet. Let wel deze methode is geen exacte manier maar geeft slechts een indicatie.
Tot slot zou ik er willen aan toevoegen dat deze manier van frituren wel een beetje achterhaald is daar een moderne elektrische frituurketel stukken veiliger en makkelijker in gebruik is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Belgen frituren in een gewone pan op de camping, wij hebben dat gezien en doen het ook al jaren. Gewoon friet bakken op de camping op een vuurtje op een gasbrander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja kan zeker kom net terug uit azie en daar doen ze niet anders heb zelf zon elektrische heb ook een thermometer en ondanks dat ik de thermostaat op 180 zet komt hij niet boven de 160
dus gewoon op het gas gaat net zo goed
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing