Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer ik in mijn koekjesrecept de hoeveelheid suiker met 1/3 verminder, worden de koekjes droger. Waardoor komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Koekjes worden knapperig door witte suiker en taaier door bruine suiker. Ik weet niet goed wat je met 'droog' bedoelt maar als dat het tegenovergestelde is van knapperig is dat dus logisch:

Suiker: Meer suiker in combinatie met het ontbreken van zuren als citroensap zorgen voor dunne, knapperige koekjes. Dit komt doordat de suiker smelt in de oven waardoor de koekjes uitlopen.

Bruine suiker: Bruine suiker absorbeert vocht waardoor de koekjes meer taai worden. Hou je daar juist van? Vervang dan alle witte suiker in het recept voor bruine suiker en bak ze desnoods een paar minuutjes korter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Suiker smelt bij verwarming, waardoor ze uitvloeit. Suiker heeft ook de eigenschap dat ze, nadat ze gesmolten en weer afgekoeld is, hard wordt.
Suiker geeft daardoor hardheid (brosheid) aan het product.
Verhoudingen zijn ook erg belangrijk bij de verschillende deegsoorten. Doordat je minder suiker neemt, maar wel de aangegeven hoeveelheid bloem, heb je als het ware teveel bloem en teveel bloem bij koekjes maakt altijd droge koekjes.
Je had dan dus beter ook minder bloem kunnen nemen.

Klop ook nooit de suiker en boter te lang. Klop nooit langer dan een minuut als je koekjes maakt en zet je mixer nooit op een stand die hoger is dan 'medium'. Doe je dit toch, dan worden er luchtbelletjes gecreëerd tussen de vetcellen waardoor je droge koekjes krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing