Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je frites voor de frituurpan klaarmaken in de oven?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ovenfriet zijn wat vetter (de olie is er na het voorbakken in de fabriek minder afgeschud). Dat is nodig omdat te droge frietjes in de oven (hete lucht) alleen maar opwaren en uitdrogen. De hele lucht verwarmt het vetlaagje dat op zin beurt weer de frietjes verwarmd. Zo worden ze toch een beetje gefrituurd.
Gewone friet kan je wel in de oven bakken/verwarmen maar het resultaat zal teleurstellend zijn: ongelijkmatig verbrande plekken en gaar gesudderd (niet krokant).
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

In principe wel. Er kan weinig misgaan. Maar ik denk wel dat frietjes die speciaal gemaakt zijn om in de oven te verwarmen lekkerder zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja, tuurlijk is dat mogelijk. alleen zullen ze denk ik niet echt lekker smaken want ze zijn daar niet voor gemaakt.

je kan ook gewoon de oven frites kopen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Frituurvet wordt heter dan een oven, dus moet je olie-frietjes zó lang garen in een oven dat ze ernstig verpieteren. Ovenfriet wordt gaarder gemaakt en hoeft eigenlijk alleen nog maar goed heet te worden.
Geen aanrader, maar the proof of the pudding...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij kan dat prima. De oven kan heel warm en het scheelt ook veel vet als je ze niet in de frituur gooit. Ik zou het gewoon eens uitproberen, dan weet je het zeker! Maar ik denk dat het wel kan. Je kunt veel meer in de oven klaarmaken dan dat je verwacht :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kan wel, ik heb het eens geprobeerd, want ik was frituurvet vergeten. Ze waren wel eetbaar, maar wel erg slof.
Ik denk dat ze dan langer in de oven moeten.
Persoonlijk vond ik het geen succes en de rest hier in huis ook niet, of je moet van sloffe frites houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja dat kan er zit dan minder vet in als dat je ze in de frituurpan doet. Min punt is dat ze er vry slap uitkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze worden absoluut niet lekker. Heel droog en stoffig.
Wat je wel kunt doen als je friet in de oven wilt bakken is het volgende;

Maak zelf friet van verse aardappelen, doe er een scheut zonnebloemolie door en meng goed door, beetje zout erover en op een ovenplaat in de oven op 250 graden. Wel een keer omdraaien. Goed in de gaten houden dat ze niet verbranden. Heel lekker!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, maar ze worden minder bruin en krokant.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kan wel, maar het duurt langer voor ze bruin zijn. Hierdoor zijn ze meer uitgedroogd en worden ze niet krokant maar droog. Je kunt ze beter in een kom doen en wat olie erover doen, dit omschudden en dan op een bakplaat in de oven. Toch zijn oven frites lekkerder en krokanter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zou wel kunnen. Maar dan denk ik dat ze door de baklengte, snel uitgedroogd zijn. Met bakken is het zo dat de buitenkant sneller bakt dan binnenin. Dus uigedroogde fritjes of fritjes lekker bruin gebakken met een rauwe binnenkant.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om te ontdooien KAN het, maar of t werkelijk zo nuttig is? Nee denk het niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, maar ze worden wel anders. Verwarm de oven voor op 220 graden Celsius en leg de frites op een met bakpapier beklede bakplaat. Besprenkel met olie en bak gedurende 20-25 minuten tot ze goudbruin zijn, draai ze halverwege om. Ze zijn nu ook gaar maar de textuur is minder knapperig dan uit de frituurpan.
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing