Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik zou heel graag een glutenvrije kwarktaart maken, maar wat doe ik met de bodem anders dan heel duur glutenvrije bloem kopen?

Glutenvrije bloem en koekjes zijn erg duur. Kan ik iets doen met verkruimelde rijstwafels? Hoe laat ik die aan elkaar 'plakken'?

Toegevoegd na 6 dagen:
Superveel - en originele - antwoorden. Ik heb de bitterkoekjes geprobeerd. Heel lekker, maar wel erg sompig. Een volgende keer ga ik zeker oa het amandelmeel proberen. De pavlova ook, maar denk zonder kwark erbovenop, eerder als alternatief. Dank jullie wel!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

Waarom maak je geen schuim onderkant. Eiwitten kloppen met suiker en vanillepoeder en wat azijn afbakken. Recepten te vinden op internet onder pavlova
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook een bodem maken van bitterkoekjes van Albert Heijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan ook een bodem maken met glutenvrije cake
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Savoiardi van Dr. Schar zijn glutenvrije lange vingers die ook zeer geschikt zijn als taartbodem.
Amadea
12 jaar geleden
Ik heb wel eens een taart van amandelmeel gemaakt en dat was erg lekker. Met ongeveer 10 euro per kilo niet goedkoop, maar voor een bodem heb je niet heel veel nodig. Het meel meng je met boter om te laten 'plakken'
paulus811
12 jaar geleden
Je hebt een paar opties, die uiteraard in prijs zullen verschillen:

Je kan een dunne bodem maken met stijf geklopte eiwitten waaraan je suiker (naar smaak), azijn of citroensap (voor de stijfheid) en een eetlepel maïzena (dan wordt het brosser) toevoegt. In een dunne laag op de bodem van je springvorm uitsmeren, en dan op een niet al te hoge temperatuur (120-140°C) in de oven bakken totdat het gaar een hard is (afhankelijk van de dikte 10-20 minuten) Dat is vergelijkbaar met een recept voor een pavlova.
Nadeel van zo'n bodem is dat het erg droog is, en weinig vet bevat, dus als je het vloeibare kwarkbeslag straks erop giet, dan zal het nat worden, en dat is jammer. Dat kan je voorkomen door de maïzena te vervangen door een vette grondstof (b.v. amandelmeel, maar dat is wél duur), of door de bodem eenmaal afgebakken en afgekoeld te beschermen met een vetlaag die je aanbrengt met een kwast, en dat kan zijn een smaakneutrale olie (b.v. zonnebloem), gesmolten chocolade of gesmolten boter (maar boter bevat ook water)

Rijstwafels zou ik niet snel kiezen, want als ze nat worden (zie boven) zullen ze taai worden. Je zou hetzelfde trucje als boven kunnen toepassen, dus met een vetlaag insmeren, maar dan mis je sowieso de zoetheid van de bodem.

Iets goedkoper dan glutenvrij meel is polenta. Het is 100% maïs, en je kan alle kanten mee op. Met een kleine hoeveelheid die je in water kookt krijg je een dikke pap (volg aanwijzingen op de verpakking) waaraan je b.v. suiker kan toevoegen. Als het afkoelt dan wordt het stijf, en als je de bodem krokant en bros wil hebben, kan je een paar minuten in de oven op 180°C afbakken. Ook hier geldt dat met vet smeren aan te raden is.

De dure oplossing, zoals iemand anders aangaf, is om een vetrijke glutenvrije meel te gebruiken, en een soort biscuit maken. Als je de amandelmeel roert door een stijfgeklopte eiwit, dan heb je heel weinig meel nodig, en toch voldoende volume voor een bodem. En het is erg lekker!

Er zijn kant-en-klare producten die je kan kopen, maar dan ben je heel snel vele euro's kwijt, en als je grootste zorg is geld, dan denk ik dat de eerste optie de allergoedkopste (en ook relatief makkelijk) is.

Veel succes en eet smakelijk!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem eens 200 gr. glutenvrije cornflakes. vermaal ze tot kleine stukjes (geen poeder)
of doe ze in een plastic zak en rol de deegroller of gevulde glazen fles erover om ze stuk te drukken. mix ze in een kom met 100 gr. gesmolten boter en ca. 70 gr. suiker.
Doe dit mengsel in een taartvorm en druk goed aan. Heel goed gaat het met de voet van een wijnglas, dan kan je goed in de randen komen. Heel lekkere bodem maar moet wel gebakken worden als kwarktaart, is dus niet echt een taart die je in de koelkast maakt.

Voor in de koelkast kan je ook een bodem maken van 250 gr. Liga's (Eerste stap) met 150 gr. gesmolten boter/margarine. Of 200 gr. Liga. 50 gr. boter én 2 eetl. aardbeien- of ander jam. Ligt eraan of je er vruchten bij doet.

Je kunt ook in een Turkse- of in een natuurvoedingswinkel amandelmeel kopen.
100 gr. amandelmeel, 50 gr. boter, 50 gr. suiker en 1 ei mengen, over de bodem van een springvorm verdelen en 20 min. bakken op 175 graden C. Wel goed af laten koelen voor je hem vult.

Rijstwafels is geen goed idee. Dit wordt zompig, slap en taai. Smaakt ook naar niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing