Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In kringloop gekocht: metalen houdertje, glazen binnenkopje, erboven op:metalen opbouw, die op een cafetiere lijkt. Hoe zet ik hier nu koffie in?

En hoeveel (gram, lepels?) koffie moet ik erin doen?
Ik heb al gegoogled, niets gevonden.
Het oogt als een ouderwets koffie-kopje-voor een, en misschien is het dat ook wel...maar dan kan ik dat "cafetiëre-systeem) weer niet verklaren!
Dus: alle suggesties welkom!

Heb geprobeerd een foto te maken , maar dat is me niet gelukt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Afgaand op de beschrijving zou het een eenpersoons koffiezetapparaatje kunnen zijn, zoals die bij een verhuizing van me is gesneuveld. Ik heb me laten vertellen dat ze in België beter bekend waren. Ze dateren uit de 50er, 60er jaren van de 20e eeuw. De bodem van het bovenste metalen deel is voorzien van een heleboel kleine gaatjes.
Hoe ermee te werken? Als je erg fijn gemalen koffie hebt, een rond filtertje onderin het bovenste metalen deel doen (bij grovere koffie is dat niet nodig), vullen met heet water, het dekseltje erop en wachten tot de koffie is doorgelopen. De hoeveelheid koffie hangt erg van je smaak af. Zelf wil ik graag een beetje pittig, dus ik deed daar twee afgestreken maatschepjes is. Gewoon een beetje proberen.

Proost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing