Is mijn desem van witte bloem nu klaar voor gebruik? Zo ja, hoe gebruik ik het dan?
In mijn pogingen om lekker brood te maken ben ik aangeland in desemland. Op het internet vind ik allerlei verschillende, met elkaar strijdende, recepten. Hoeveel van deze pap moet ik nu met hoeveel witte bloem, zout en water mengen en kneden om een goed, 'gewoon', wit brood te maken? En dan graag op een manier die enige zekerheid op een goed resultaat geeft.
Toegevoegd na 1 uur:
De desem is vorige week woensdag, dus zes dagen geleden, begonnen met drie lepels bloem en evenveel water. Elke dag daarna doorgeroerd en wat bloem en water toegevoegd. Wat er nu in de weckfles zit heeft de consistentie van (Hollandse) yoghurt. De luchtbellen zijn er vanaf dag drie. Dag vier en dag vijf was er ook een toename in het volume te meten (want met een elastiekje om de fles op het niveau na toevoegen van bloem en water kan je dat meten), maar vanaf gisteren komt het niet veel meer omhoog.
Een eerdere poging leidde tot een erg compact, hard (mis)baksel.
Heb ik enige kans van slagen als ik 200 gram van die 'yoghurt' afneem en dat met 500 gram witte bloem, 10 gram zout en 250 gram water met mijn keukenrobot tot een deeg kneed, dat vorm en bijvoorbeeld een nacht lang in de broodvorm laat staan en dan in de oven bak?
Of is er niet zoveel aan te doen om (een beetje) zeker te zijn van succes?
Ik heb echter nog geen perfect recept gevonden.
Misschien is mijn desem nooit actief genoeg. Ik heb maar één keer gehad dat hij letterlijk de pan uit rees, en dat was toen ik hem aan het opstarten was (met meel en aardappelwater).
Ik gebruik altijd speltmeel of evt volkoren tarwemeel, maar ik denk niet dat dat het probleem is.
Wil het brood een beetje goed rijzen dan moet ik zoveel desem toevoegen dat het brood me weer te zuur wordt.
Tegenwoordig voeg ik dus toch ook gist toe. Dan heeft het brood iets van de desem-eigenschappen maar rijst het toch iets beter.
Op 500 gram meel (450 spelt, 50 rogge) gebruik ik 100 gr desem en 1 tl gist.
Met 200 gram van die blubber en 500 gram verse bloem, (bijna) 300 gram water, 2 plat geslagen pilletjes vitamine C en 10 gram zout heb ik een mooi brood gebakken. De eerste rijs duurde twee uur; de tweede rijs een nacht (ongeveer acht uur). Geen doek of wat anders op de vorm want dan dijt het uit naar opzij. Zonder doek gaat het vooral omhoog.
Toen 30 minuten in de oven van 180 graden. De korst leek krokant, maar bleek na een uurtje toch al weer zacht te worden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.