is er kans op salmonella bij creme brulee?
Ik heb last van darmproblematiek, (waarschijnlijk ziekte van crohn, ben nog in behandeling bij het ziekenhuis) dus het lijkt mij niet handig om een salmonella vergiftiging op te lopen. Nu wil ik graag morgen voor kerst een creme brulee maken, stiekem al eerder gemaakt en opgegeten. Toch schiet nu die salmonella opeens door mijn hoofd. Is het wel veilig? Ik maak de creme brulee op de volgende manier:
5 eidooiers mengen met 100 gram suiker tot een gladde massa.
250 ml melk en 250 ml slagroom samen in een pan met het merg van een vanillestokje en het stokje zelf net niet aan de kook brengen. (tot er belletjes aan de zijkant van de pan komen) Deze warme room een kleine beetje al roerend bij het eimengsel. Dan vervolgens andersom, het eimengsel bij de rest van de warme room. Roeren tot het iets dikker word. Luchtbelletjes verwijder ik met een gasbrandertje. Dan voor 45 minuten in de oven op 125 graden. Kleine bakjes, creme brulee is ongeveer 3 a 4 cm dik. Na een tijdje in de oven gaat het wel altijd flink borrelen. Mijn vrouw vond het toen ik het had gemaakt teveel naar ei smaken (ik vond het wel lekker) Misschien te hete vloeistof en /of te lang in de oven?
Ik had ergens gelezen dat salmonella doodgaat bij 70 graden, maar ik heb alleen een vleesthermometer. Geen idee of ik die ook kan gebruiken bij het checken van de tempratuur van bijv. de room of de creme brulee zelf als ze klaar zijn.
Graag jullie advies / ideeen.
Echt heeeeel klein
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.