Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn Relance keramische koekenpan is aangebakken. Ik krijgt dit met heet water, sop en de bijgeleverde spons niet schoon. Iemand nog tips?

Toegevoegd na 1 dag:
Na een paar uur uitkoken met azijn, en een nacht staan, is er geen verbetering opgetreden, de zwarte vlekken zitten er nog steeds in... Zou Soda beter helpen, of is dit vergelijkbaar.
Het lijkt wel of de vlek erin gebrand is, het ligt er niet bovenop.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik heb ook zo'n - sorry - rotding (het leek zo leuk....), en hoe voorzichtig ik ook bak, met sommige gerechten BLIJFT het aanbranden. Zelfs op een laag pitje.
Het enige waarmee ik het wegkrijg is een ouderwetse zeepwolspons / pannenspons. Daarmee krijg je alle aanbaksels wel weg (en blijft de pan functioneren als voorheen), maar de bruine vlekken blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Even proberen om te laten uitweken met kokend water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laten weken in biotex
Gegarandeerd succes
Wel een hele nacht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Los wat azijn op in heet water (1/100) en laat er je pan in weken, gegarandeerd dat ook de bruine vlek (is aangebakken vet) verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral bij eiwitrijke producten in een vetvrije keramische pan wil het nog wel eens gebeuren dat het toch aanbakt.
In het geval dat je hem niet schoon krijgt, probeer het volgende eens;
Laat een beetje water met een scheut azijn enkele minuten koken in de pan. Laat de pan met inhoud dan een tijdje weken. Daarna afgieten en met een droge doek uitwrijven. Als het goed is glimt de pan nu weer.
Mocht het nog niet hebben gewerkt, dan kan je de pan even laten inweken met Cilit Bang of een vergelijkbaar product. Na enige tijd haal je het vuit eruit met een groen schuursponsje.

deze laatste tip kan je zonder problemen uitvoeren met een Relance 40 koekenpan. Probeer het in geen geval met
een koekenpan met een reguliere antiaanbaklaag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Strooi wat Soda in je pan, wat heet/kokend water in de pan gieten en minimaal een uurtje laten inweken (het liefst een nachtje), 's morgens even flink schrobben met een afwasborstel en schuursponsje. Dan moet de vlek weg zijn! Soda is niet erg goed voor je dus zet je pan nog even in de vaatwasser of was hem nog een keer goed af met heet water en afwasmiddel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing