Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe maak ik mozzarella sticks in de friteuse met bladerdeeg of paneermeel?

Graag zou ik mozarellasticks maken in de friteuse. Ik heb paneermeel gekocht en bladerdeel en zou graag willen weten wat ik het beste kan gebruiken en op welke temperatuur ik de sticks kan bakken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Er zijn inderdaad twee manieren waarop je een mozzarellastick kan maken.
De eerste manier is inderdaad paneren maar dan moet je wel beginnen met de kaasreepjes door de bloem te halen, goed de overtollige bloem afkloppen, door losgeklopt ei en dan door paneermeel wentelen, in de frituur bakken op 190 graden C. Je kan eventueel de kaas eerst even kruiden met wat peper van de molen.
De tweede manier is niet met bladerdeeg, daar deze zich niet echt leent voor frituren, maar met filodeeg.
Je kan deze gewoon in de supermarkt kopen op een rol.
Wederom de kaasreepjes even een beetje peper geven en dan in de filodeeg rollen, de randen even met wat losgeklopt ei insmeren om de filodeeg goed te doen sluiten, bakken in de frituur op 190 graden C.
serveren met een beetje gefrituurde peterselie, gewoonweg zalig.
smakelijk

Kleine tip voor de feestdagen:
Je kan eventueel ook een tasje maken met het filodeeg,
hiervoor leg je een stuk kaas in het midden van een vel deeg op een twee tot drie centimeter van de buitenrand breng je losgeklopt ei aan, dan sluit je het beursje door het tussen je vingers samen te frommelen en dan neem je een reepje deeg dat je er rond draait en voorzichtig toeknoopt, bakken in de frituur op 190 graden C
Mooi en lekker als voorgerechtje met een beetje rucola of veldsla.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou een grote mozzarellabol halen en die in staafjes snijden. Die vouw je dan in het bladerdeeg en dan op zo'n 160/170 graden 3/4 minuten in de frituur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou ze lekker paneren net als een kroket.

Snijd de mozzarella in sticks van ca. 1 cm. dik. Dep ze droog met keukenpapier.
Klop 1 ei los met wat zout en peper en haal de sticks hier doorheen.
Wentel ze door paneermeel.
Herhaal dit alles nog een keer.
Frituur ze vervolgens niet langer dan 1 minuut bij vet van 180 graden C.

Laat ze uitlekken op keukenpapier als ze klaar zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je kunt ook gedroogde Italiaanse kruiden door het paneermeel mengen, is ook lekker!

Wil je een stevige korst, dan kan je ze voor je ze door het ei haalt, even door de bloem rollen en met de bloemlaag erom heen, dan door het ei halen, vervolgens paneren.
Daarna weer even door het ei en dan weer door de paneermeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing